Het Startup Weekend te Brussel : een overweldigend succes !

  • Print

    Wat is een Startup Weekend ?

    Tijdens deze uitdagende weekends komen designers, marketeers, managers en ontwikkelaars samen om ideeën te delen, teams te vormen, producten te bedenken en zelfs om startups te lanceren! De ideale gelegenheid als u op zoek bent naar een zakenpartner, naar feedback of simpelweg naar een specifieke vaardigheid om uw startup kracht bij te zetten.

    Alle Startup Weekends volgen hetzelfde model: stel uw idee voor en ga nadien aan de slag met feedback van de experts. Vervolgens scharen diverse teams zich rond de verkozen topideeën, om nadien 54u koortsachtig te werken rond de creatieve, commerciële en zakelijke aspecten. Uiteindelijk stellen de teams hun projecten voor aan een schare vooraanstaande ondernemers.

    In Brussel

    Op 24, 25, 26 mei sloten 129 deelnemers -  business developers, creatievelingen, ontwikkelaars, project managers, juristen, specialisten in marketing of communicatie,.. - zich gedurende een weekend op in de lokalen van de Solvay Brussels School. Ze werden er gevoed, gecoacht en soms bekroond na de finale pitch op zondagavond. Opvallend was dat er ook mensen uit Polen, Roemenië en Groot-Brittannië hadden ingetekend. Het betrof met andere woorden een divers en omvangrijk publiek.

    47 projecten werden voorgesteld op vrijdagavond en 18 ervan bereikten de finale pitchronde op zondagavond. De verschillende teams vindt u hier.

    Winnaars

    De Grote Prijs van de Jury ging naar Ginger omwille van de presentatie, toepassing en toekomstperspectieven. Het betreft een dating-app waarmee je niet afspreekt met één meisje of met één jongen, maar met een hele groep.

    De jury kende de Lean Prize toe aan Timepics, een bedrijfje-in-spe dat het mogelijk wil maken om tijdelijk sociale netwerken op te zetten rond events.

    De derde prijs – de  “Geek Prize” – werd toegekend aan Beauty Case, een mobiele applicatie waarop vrouwen elkaar advies en tips kunnen geven over hoe ze zich moeten opmaken als ze aan een bepaald profiel beantwoorden.

    De vierde prijs – de “Prijs van het Publiek” – werd toegekend aan een project dat veel aandacht gaf aan sociaal engagement. Die prijs ging naar eXpatsPay.com, een geschenkenplatform voor afrikaanse handelaars.

    Sponsors

    Het BAO, het Microsoft Innovation Center, Betagroup, UCM, Solvay Brussels School en Microsoft waren de sponsors van dit event dat het grootst aantal deelnemers van alle Belgische Startup Weekends verzamelde. 

    Het BAO zorgde voor minstens 12 coaches inzake financiering, marketing, communicatie enz. Waren ondermeer coach of jurylid: Bruno Wattenbergh, directeur van het BAO,  Xavier Corman van eDebex, Payam Tabatabai van Mobylla, Jean Derely van Woorank,...

    "De omkadering was volledig, legt Juan Bossicard, ICT Business Unit Manager van het BAO en jurylid uit. Als tegenprestatie eisen we zo veel mogelijk inzet van deze mensen: zij moeten de levensvatbaarheid van hun project bewijzen aan de hand van maquettes, demonstratietools, validatie bij een doelpubliek enz... We analyseren alles, ook de wijze waarop ze een goed team vormen".

    De drie prijsbeesten mogen zich verheugen op een ticket voor de volgende editie van het Microsoft Boostcamp aan het MIC Brussels. Voorts biedt het Brussels Agentschap voor de Onderneming (BAO) Ginger drie ‘incubatiemaanden’ aan in zijn gebouwen aan de Havenlaan (BeautyCase krijgt tien uren constancy en TimePics een gepersonaliseerde coaching van het BAO).

    Solvay Business School maakt het mogelijk dat de winnaar één jaar gratis les kan volgen, en ook der Waalse middenstandsorganisatie UCM biedt een vorm van coaching aan de winnaars.