• Print

    Alexis Tinel, gedelegeerd bestuurder van Getyoo

    Vakbeurzen bezoeken... Interessant, dat is waar. Essentieel, dat ook. Maar  niet altijd handig. U heeft zich ongetwijfeld ook ooit de vraag gesteld: kan ik vermijden dat ik bedolven wordt onder de vakliteratuur die uitgedeeld wordt door de exposanten? Ja, dat kan, dankzij een elektronisch apparaatje dat lijkt op een USB-key. Een elektronisch apparaatje ontwikkeld door de firma Getyoo.

    Getyoo neemt ons mee in de wereld van de informatietechnologie. Want Getyoo is in de eerste plaats een webplatform waar gebruikers hun private en/of openbare gegevens kunnen uploaden. Maar opgelet, dit heeft niets te maken met concepten als Facebook, MySpace of Twitter. Want naast het webplatform heeft dit Brusselse bedrijfje ook tools ontwikkeld om deze gegevens eenvoudig uit te wisselen.

    Een tool eigenlijk, een elektronisch apparaatje met een USB-poort en een NFC-lezer (Near Field Communication). Een soort USB-key dus, verbonden met de account van de gebruiker waarmee hij fysiek gegevens kan uitwisselen met een andere gebruiker. Een typische situatie: u ontmoet prospects op een vakbeurs en in plaats van papieren visitekaartjes uit te wisselen, drukt u op de knop en voilà! De gegevens zijn uitgewisseld. Gewoon een gadget, horen we u denken? Euh, misschien wel. Maar we zouden ook kunnen zeggen dat dit “device” de weg heeft geopend naar andere diensten. Want dit apparaatje kan ook “tags” lezen. Om dat uit te leggen, geen ellenlange definitie, wel een voorbeeldje, nog altijd op de vakbeurs: de exposant die u interesseert, biedt allerlei informatiemateriaal (brochures, foto’s, video’s, …) aan op zijn stand. Een klik en voilà, de “tag” wordt gelezen door de USB-key van Getyoo en u hoeft alleen nog in te loggen op het webplatform om alle materiaal van de exposant terug te vinden en/of te worden doorverwezen naar zijn website. Gedaan met kilo’s brochures mee naar huis nemen!

    Maar zijn de bedrijven overtuigd? Dat is de eerste vraag die we stellen aan Alexis Tinel, een van beide gedelegeerd bestuurders van Getyoo.

    “Ja, van bij het begin was er interesse voor onze oplossing om visitekaartjes uit te wisselen. Maar we wisten dat dit nog maar de eerste stap was. Al snel werd ons duidelijk dat we met onze technologie zo veel meer konden doen. En zo is het idee ontstaan om de mogelijkheden te integreren die geboden worden door RFID (Radio Frequency Identification). Met deze technologie kunnen gegevens op afstand opgevraagd en opgeslagen worden aan de hand van markers of “tags”. Bijvoorbeeld post-its. Deze tags bevatten een antenne die in verbinding staat met een elektronische chip die radioquery’s verstuurd door de zender-ontvanger, kan ontvangen en beantwoorden. Om precies te zijn, maken we gebruik van een technologie die nog verder gevorderd is dan RFID, namelijk NFC wat staat voor “Near Field Communication”. Dat is een draadloze communicatietechnologie met een kort bereik en een hoge frequentie waarmee gegevens uitgewisseld kunnen worden tussen randapparatuur over een afstand van ongeveer 10 cm. Het is nogal ingewikkeld, maar met deze techniek kunnen we een product aanbieden dat inspeelt op een grote vraag: twee elektronische toestellen laten communiceren.

    Ik geef u een concreet voorbeeld: als u een vakbeurs bezoekt met een elektronisch apparaat uitgerust met onze oplossing, hoeft u geen catalogi meer mee te nemen van firma’s die u interesseren. U zoekt die gewoon thuis op via het internet. Want met uw USB-key hebt u gegevens uitgewisseld met de tag van de exposant die u hebt ontmoet of met een andere USB-key. Dus, de informatie zoekt u op via het internet, maar u krijgt toegang dankzij een serienummer opgeslagen in de tag.”

    Voor welke bedrijven kan dit product/deze dienst interessant zijn?

    “Vooral voor organisatoren van evenementen. Ik moet toegeven dat we heel trots zijn, we hebben toch enkele mooie referenties. Ter gelegenheid van de openingsceremonie van het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie (Wetenschappelijk onderzoek) op de Beurs van Brussel hebben we 600 “clickeys” geleverd, dat zijn onze USB-keys. Kwestie van in de kijker te lopen! En dat kan ik ook zeggen van onze deelname aan de “European Business Summit” of aan een evenement van Agoria. Deze herfst zetten ook andere beurzen hun deuren voor ons open en het principe is nagenoeg altijd hetzelfde: de organisatoren kopen “x” duizend USB-keys en verdelen die onder de exposanten die de keys op hun beurt uitdelen aan hun prospects.”

    Tot zover jullie plannen?

     “Neen, natuurlijk niet! We blijven werken aan onze producten en diensten door telkens nieuwe functies toe te voegen. Zo zouden we bijvoorbeeld een betalingsoplossing kunnen ontwikkelen met onze technologie. Daar wordt aan gewerkt. Hoe dan ook, op commercieel vlak zitten we in de lift. Voor de zomervakantie hebben we in 6 weken een omzet van 100.000 euro behaald. Na een jaar van investeringen en dus onkosten, was dat meer dan welkom en een geruststelling voor onze aandeelhouders.”

    Getyoo is actief in een heegetyool gespecialiseerde sector en jullie zijn niet meteen van de oudsten… Hoe is het idee gegroeid om deze firma op te richten?

     “Het basisidee werd 4 jaar geleden bedacht door mijn partner, Geoffroy Simon. In die tijd was er nog nauwelijks sprake van sociale netwerken zoals Facebook. En toch kwam Geoffroy al met het idee om een elektronisch apparaat te ontwikkelen waarmee je met een enkele klik contact kon leggen met iemand anders, gewoon op straat of op een vakbeurs. Hij stelde dat idee voor op de wedstrijd van de “Start Academy for Young Entrepreneurs”. Hij is tot in de halve finale geraakt en volgde daarna een eenjarige opleiding aan de Solvay Business School.

    We hebben elkaar heel toevallig ontmoet. Ik had business management gestudeerd in Saint-Louis, als verkoper gewerkt voor grote bedrijvengroepen en een filiaal van een Franse groep in Londen geopend. En toen ben ik Geoffroy toevallig tegen het lijf gelopen in een delicatessenzaak waar hij werkte om zijn studies politicologie te betalen voor hij de hele zaak overnam... en sindsdien zijn we in contact gebleven. Later heeft hij me over zijn project verteld. We hebben beslist om de sprong te wagen, een businessplan opgesteld, investeerders gezocht en onze nv opgericht.”

    Een nv? Gewoonlijk beginnen ondernemers met een bvba, al is het maar om financiële redenen, daar moet minder geld in geïnvesteerd worden...

    “Dat klopt. 65.000 euro kapitaal... Voor het grootste deel werd de nv opgericht door een inbreng in natura die overeenstemde met de kosten die we moesten maken, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling en het ontwerp van een prototype, informatiemateriaal en de website Getyoo.com. We hebben onze zakken moeten leegmaken... Maar we geloofden in ons project en enkele weken later hebben we het kapitaal van Getyoo verhoogd. In totaal hebben we 700.000 euro weten samen te krijgen met de hulp van enkele investeerders, onze bank en de overheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.”

    In volle economische crisis toen de banken het verwijt kregen dat ze geen geld meer leenden? 

    “Absoluut. Ons project kon op veel belangstelling rekenen. De sector van informatie- en communicatietechnologieën, het web, is een groeisector. Dat heeft ons enorm geholpen. En dan is er nog een andere factor: we hebben tal van investeerders ontmoet die hun geld niet langer op de beurs wilden zetten. Ze krijgen geen inspraak in de strategie van de bedrijven en hebben geen garanties voor het rendement. Ons project geeft hen de kans om een actieve rol te spelen, om te fungeren als “business angels”. Maar het is waar, we hadden het grote geluk onze partners te kunnen kiezen en in zekere zin heeft de crisis in ons voordeel gespeeld.”

    Wat waren jullie prioriteiten bij de effectieve oprichting van de vennootschap?

    “Ons apparaatje ook daadwerkelijk produceren en de website op poten zetten. En daarna natuurlijk de eerste klanten zoeken. Daarvoor hadden we een verkoopteam nodig. Maar we hadden niet de middelen om personeel aan te werven om dat allemaal intern te doen. Dus hebben we de concrete fabricage van het elektronische apparaat uitbesteed en commerciële adviseurs aangesproken voor het commerciële aspect. Er kwam al snel schot in de zaak en dus zijn we de technologie weer intern gaan beheren – natuurlijk hadden we juridisch ijzersterke uitbestedingscontracten afgesloten. Ik moet ook zeggen dat we als eerste onderneming in Brussel konden gebruik maken van een fantastisch systeem, preactiviteitssteun. Zonder die steun zou onze opstart veel moeilijker zijn geweest. Want in de eerste fase moet je veel geld uitgeven aan juridische kosten (30.000 euro, voor de helft gefinancierd door de steun). IJzersterke contracten afsluiten met onderaannemers en aandeelhouders, een octrooi aanvragen en ook de verplichtingen inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zorgvuldig overwegen.”

    Mogen we zeggen dat uw vennootschap veel meer opstartproblemen zou hebben gehad zonder die overheidssteun?

    “Uiteraard. Via BAO hebben we gewestelijke steun gekregen ter waarde van zo’n 150.000 euro! We hebben steun gekregen bij de aanwerving, bij onderzoek & ontwikkeling, bij de export (waardoor we onze producten en diensten konden voorstellen op grote vakbeurzen in Duitsland), bij consultancy, toegang tot het Waarborgfonds. Die laatste stap was niet de eenvoudigste: in eerste instantie werd ons dossier geweigerd. Maar we kregen een tweede kans en mochten ons dossier gaan verdedigen. En dat is gelukt…”

    Hoe ziet de bedrijfsstructuur er nu uit?

    “Die blijft evolueren. We zijn nu bezig met een tweede kapitaalsverhoging. Het is de bedoeling om deze herfst 1 miljoen euro vrij te maken uit fondsen met risicokapitaal gespecialiseerd in IT, internet, … Met deze nieuwe geldstroom kunnen we onze technische (developpers, grafici, …) en commerciële teams uitbreiden. Want we moeten onze producten en diensten blijven verbeteren. Op dit ogenblik zijn die toegankelijk via een specifiek elektronisch apparaatje, maar we weten dat onze oplossingen op termijn ook geïntegreerd kunnen worden in “smartphones”. Begin 2011 komen we met een eerste versie, maar de markt is er nog niet helemaal klaar voor. Om de heel eenvoudige reden dat een op vier Europeanen een

     

    Interview door Adrien Maintiens  - september 2010

    Getyoo in het kort

    Naam : Alexis Tinel 
    Functie:  medeoprichter en gedelegeerd bestuurder 
    Geboortedatum : 30.01.1983 
    Diploma’s : ISC St Louis, Post University Degree, Business Administration and Management 
    Activiteitssector  ICT 
    Aantal banen 5
    Voornaamste uitdaging voor de toekomst: van Getyoo een succes maken.
    Motto: “La joie de l'âme réside dans l'action”, Louis Hubert Lyautey. 
    Gegevens : Getyoo - Huidevettersstraat 60a te 1000 Brussel
    02-548.70.27 - alexis@getyoo.com - http://getyoo.com