• Print

    Benjamin Vandorpe, eigenaar van BISLighting

    Toen Benjamin Vandorpe BISlighting opkocht in januari 2008, opteerde hij voor een nauwe samenwerking met Herman Anseeuw, de vroegere eigenaar. Uit die complementariteit ontstaan nieuwe ambities, en een versterkte eenheid.

    Sinds wanneer staat u aan het hoofd van BISlighting?

    Benjamin Vandorpe: ik heb de onderneming overgekocht in december 2007. Ik zat toen al anderhalf jaar in de verlichtingssector met mijn eigen bedrijf, Aluci, gespecialiseerd in designproducten voor particulieren. Ik had net twee designprijzen in de wacht gesleept en de belangstelling voor mijn producten ging in stijgende lijn, maar ik had niet de nodige organisatie om op die groei te kunnen inspelen. Ik ben dan op zoek gegaan naar oplossingen bij investeerders om mijn onderneming te vergroten of om een zaak over te nemen uit dezelfde sector, die de mijne kon aanvullen. BIS Lighting was op zoek naar een overnemer. Het bedrijf had al een stevige structuur, met 25 mensen in dienst, en
    had een goeie naam in de sector. De activiteiten van de onderneming, die eerder mikken op industriële klanten, waren de perfecte aanvulling op de activiteiten van Aluci.

    Herman Anseeuw: BIS Lighting was mijn bedrijf sinds 1999, toen ik een Management Buy Out doorvoerde. De omzet was in acht jaar tijd verdubbeld. Dit jaar word ik er 60 en omdat ik geen opvolger heb, ging ik dan maar op zoek naar een overnemer. De verkoop was me ingegeven door de rede, niet door het hart.

    Hoe is BIS Lighting in feite begonnen?

    BislightingHerman Anseeuw: aanvankelijk was het bedrijf een productie-entiteit van Obreg, een onderneming die vandaag niet meer bestaat. Obreg fusioneerde met Elma, waardoor Elma-Obreg ontstond. Deze nieuwe groep kocht een bedrijf op in Haasrode, BIS België, het Belgische filiaal van de Nederlandse groep BIS. Het moederhuis ging over de kop, maar de naam van de Belgische entiteit is gebleven en de fabricage van verlichtingstoestellen werd gebundeld onder de naam BIS België. Vervolgens fusioneerde Elma-Obreg met CBC. Uit dat samengaan ontstond Cebeo, een groothandelaar die nog steeds bestaat. In 1998 besliste Cebeo echter om die activiteiten af te stoten die niet tot de “core business” behoorden. Op het moment van de Management Buy Out, is de naam BIS gebleven, maar werd die wel omgevormd tot BIS Lighting. De onderneming kocht daarna in december 2005 Moonlight Design over, waardoor we de activiteit van de verlichtingstoestellen konden starten bestemd voor de privéconsumenten.

    Wat zijn de precieze activiteiten van BIS Lighting? ? 

    Benjamin Vandorpe: we produceren zelf verlichtingstoestellen, ofwel doen we dat in serie ofwel werken we met unieke stukken. Het fabricageproces gaat van de vormgeving, het lassen en het schilderen van de verlichtingstoestellen tot de plaatsing van de elektrische circuits en de eigenlijke lampen. Bovendien ontwerpen we complete verlichtingprojecten, de verlichting van grote ruimtes of unieke stukken bestemd voor particulieren of bedrijven. Ons werk bestaat er dan in om plannen uit te tekenen en daarna ook de verlichtingstoestellen te fabriceren.

    Hoe gaat u om met de diversiteit van deze activiteiten?

    Benjamin Vandorpe: we hebben geopteerd voor multibranding. We doen alles bij BIS Lighting maar onze verschillende merken mikken op verschillende soorten klanten: Moonlight Design voor wie op zoek is naar producten in inox en glas, een beetje in de trant van de Art Déco, Aluci voor de liefhebbes van modern design en Attitude voor de mensen die zoeken naar technische verlichtingstoestellen. BIS Lighting produceert dan alles en beheert de projecten.

    Wat hebt u de afgelopen drie maanden zoal gerealiseerd?  

    Benjamin Vandorpe: BIS Lighting nam voor het eerst deel aan het tweejaarlijkse salon “Lights + Buildings“ in Frankfurt. Dat is een belangrijke stap voor ons, want voor het moment wordt 85 % van de omzet van BIS Lighting in België gegenereerd. Er zijn immers nog heel wat mogelijkheden in andere regio’s. Aan Frankfurt hebben we heel wat interessante contacten overgehouden.

    Wat zijn de troeven van BIS Lighting ten opzichte van de internationale concurrentie?

    Benjamin Vandorpe: onze flexibiliteit, om mee te beginnen. We kunnen verlichtingstoestellen maken in grote of in kleine hoeveelheden, op maat of in serie, en op zeer korte termijn. Op dat vlak onderscheiden we ons
    duidelijk van concurrenten die produceren in de landen van het vroegere Oostblok of in Azië, en die het vooral van de grote hoeveelheden moeten hebben. We hebben trouwens geen enkele concurrent die precies hetzelfde doet als ons, vooral dan op het vlak van grote projecten inzake de verlichting van winkels of kantoren.

    Kende u de sector van de verlichting vóór BIS Lighting?

    Benjamin Vandorpe: ik ben in feite ingenieur van opleiding. Tijdens mijn studies heb ik er wel mee te maken gehad, dat was in het kader van bepaalde studentenprojecten, maar verder ging dat niet. Daarna heb ik een marketingcursus gevolgd en dan een MBA aan de Vlerick Universiteit van Leuven. Mijn carrière begon bij Barco, de producent van reuzenprojectors, en daarna ging ik aan de slag als Global Business Director bij Dymo. Bij Dymo kon ik heel wat ervaring opdoen inzake internationaal beheer. Maar toch droomde ik er nog altijd van om een eigen bedrijf te hebben. Mijn grootvader was ondernemer. Hij produceerde unieke meubels met een team van 25 mensen. Op een bepaald moment besloot ik om de sprong te wagen. Ik heb altijd wel de verlichtingssector in het achterhoofd gehad. En dan ben ik er ook ingestapt. Sindsdien verdiep ik me dus in de verlichtingsindustrie, en dat doe ik nu nog steeds.

    Herman Anseeuw: ik heb een diploma industrieel ingenieur en ik heb altijd in de verlichtingssector gewerkt. Tijdens de MBO heb ik me ook moeten vertrouwd maken met de andere aspecten van de stiel van bedrijfsleider. Dat was vroeger wel veel makkelijker. De technieken en producten zijn bovendien enorm geëvolueerd. Ik ken de sector als mijn broekzak, maar ik heb niet dezelfde competentie als Benjamin Vandorpe, die andere troeven aanbrengt. Daarom is onze complementariteit zo belangrijk: mijn zwakheden zijn zijn sterke punten.

    Benjamin Vandorpe : “Zwakheden” is wel een groot woord!

    Wat zijn uw projecten voor de toekomst? 

    Benjamin Vandorpe: eerst en vooral de bestaande klanten in de watten leggen. Dan groeien en ingenieurs en technici aanwerven, wat geen makkelijke klus is. En ten slotte mikken op het buitenland, zonder echter de hele wereld te willen veroveren. We willen ons beperken tot de ons omliggende regio’s wat de speciale projecten betreft.

    Herman Anseeuw: We exporteren wereldwijd, maar voor speciale projecten moet je plaatselijk aanwezig kunnen zijn en daar ook een opvolging kunnen organiseren. Ons actieterrein is traditiegetrouw alles wat overdag bereikbaar is. Het gevaar is anders groot dat je alles wil gaan doen, en verder wil gaan, maar dat je dan niet meer in staat bent om de kwaliteit van het werk te garanderen. En in zo’n geval zou de onderneming het niet lang uitzingen.

    Wat heeft het BAO voor u opgeleverd?

    Benjamin Vandorpe: het Agentschap heeft ons de mogelijkheden getoond die Brussel ons te bieden heeft, bijvoorbeeld tijdens beurzen. Het helpt ons ook bij onze zoektocht naar personeel, met name door het openen van een dossier om een werknemer te subsidiëren.

    Vindt u het belangrijk om in Brussel te blijven?

    Benjamin Vandorpe: jawel, Brussel is centraal gelegen en klanten gaan er nog makkelijk naartoe. We vinden onze aanwezigheid in Brussel trouwens zo belangrijk dat we net ons huurcontract hebben verlengd.

     
    Website: www.bislighting.be 



    Interview door par Carline Taymans.