• Print

    Erdman Doumbé : start van een ondernemersavontuur

    Nadat hij 18 weken in Barcelona doorbracht in het kader van het programma 'Erasmus voor jonge ondernemers', georganiseerd door de Europese Commissie, is de jonge Brusselse ondernemer Erdman meer dan ooit klaar voor de opstart van zijn ondernemingsavontuur. Een verslag van zijn ervaringen in Barcelona.

    Ondernemingsgeest, een manier van leven ...

    Het is mijn levensmotto te genieten van elk moment, ook in mijn beroepsleven. En dus heb ik er altijd van gedroomd om van een van mijn passies mijn beroep te maken, en dan liefst als ondernemer, wat perfect aansluit bij mijn zin voor avontuur en mijn creativiteit. In staat zijn te creëren, te reizen en zo (jezelf) te ontdekken en zich te verrijken dankzij de contacten met allerlei mensen met uiteenlopende perspectieven ... Het is iets wat veel jonge ondernemers inspireert.                                                                                       

    Oog hebben voor kansen, en ze grijpen

    Tijdens mijn werkervaring in een Parijse opnamestudio ontdekte ik onbenutte opportuniteiten in een markt in volle beweging, met een groot potentieel. Dankzij die ontdekking en verschillende ontmoetingen kwam ik op het idee mijn eigen onderneming op poten te zetten, JUST MAKE HIT, een project dat je in twee woorden kunt samenvatten: muziek en business.

    JUST MAKE HIT is een start-up die gespecialiseerd is in digitale communicatie, marketing en evenementen in de 'urban' muziekwereld.We richten onze diensten vooral op urbanartiesten en ondernemingen die mikken op een jong, grootstedelijk en internationaal publiek. We willen een professionele muzikale omkadering opzetten voor onafhankelijke artiesten, nieuwe zakelijke deals creëren tussen artiesten en merken, en muzikale merkontwikkeling uittekenen voor merken die hun imago willen versterken, zich willen profileren en hun activiteiten willen diversifiëren.                                                                                                         

    Geen project zonder voorbereiding … Het heeft me dus enkele jaren gekost mijn project voor te bereiden, met een opleiding in bedrijfsbeheer, een eerste ondernemingservaring in Brazilië en verschillende workshops in Brussel. Het was net op een workshop van BAO-impulse.brussels dat ik 'Erasmus voor jonge ondernemers' heb ontdekt.

    'Erasmus voor jonge ondernemers', een kans om binnen Europa te leren en te netwerken

    Ik was meteen gewonnen voor dit programma dat jonge Europese ondernemers de kans geeft die ondernemersvaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor hun onderneming. Aan de ene kant is de confrontatie met een professionele uitdaging in een vreemde socioculturele context goed om persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen zoals zelfvertrouwen, leiderschap, zelfstandigheid ... Aan de andere kant krijg je verantwoordelijkheden en opdrachten toevertrouwd waardoor je bijleert en ervaring opdoet als ondernemer. Daarbovenop biedt het programma je de kans om in het buitenland te netwerken en zo je activiteiten op nieuwe markten uit te werken.

    De begeleiding door BAO-impulse.brussels

    Ik vond het belangrijk onderdak te vinden bij een onderneming die mijn waarden en waar ik mijn creativiteit kon ontplooien, zowel op zelfstandige wijze als in teamverband. In de zoektocht naar een geschikte onderneming heeft de begeleiding van BAO-impulse.brussels door Mevr. Nadine Bettens (verantwoordelijke van het Erasmusprogramma bij  BAO-impulse.brussels) een doorslaggevende rol gespeeld. Ze hielp me niet alleen met de administratieve kant, maar gaf ook morele steun, moedigde me aan en gaf me nuttige tips, zowel voor, tijdens, als na mijn werkervaring in Barcelona. Ik wil dan ook graag mijn dank betuigen aan haar en het hele team van BAO-impulse.brussels, niet alleen voor hun werk in het kader van het programma, maar ook voor alles wat ze doen om de ondernemingsgeest te promoten en ondernemers in het Brusselse te steunen.

    Het project leidt naar Barcelona

    Ik kreeg de kans te werken bij het gastbedrijf MOB (Makers Of Barcelona). Naast een coworkingruimte voor een honderdtal ondernemers uit diverse landen en sectoren, is dit ook een kmo die de ondernemingsgeest, creativiteit en 'DO IT YOURSELF'-attitude wil promoten bij jongeren via allerlei workshops en evenementen.  

    Binnen de moeilijke economische context is het belangrijk jongeren een aantal vaardigheden aan te leren zodat ze kunnen inspelen op de eisen van de arbeidsmarkt en zelfs de nodige kennis kunnen opdoen om in staat te zijn hun eigen jobs te creëren, met name in webgerelateerde functies. Om aan deze vraag tegemoet te komen hebben MOB & IronHack de handen in elkaar geslagen om samen het gratis evenement WeCode BCN te organiseren, waarvan ik projectleider was.

    Mijn takenpakket als projectleider omvatte het opstellen van de sponsordossiers en de contracten, het uittekenen van het communicatieplan in samenwerking met de communicatieverantwoordelijke, het vinden van partners, het werven van vrijwilligers, het organiseren van de planning, en de supervisie over het teamwerk binnen de tijdslimieten en rekening houdend met de beschikbare mankracht.  

    Het was een interessante uitdaging een dergelijk project op te zetten zonder noemenswaardig startbudget. Het vergde enige vindingrijkheid om sponsors en mediapartners te overtuigen, maar dankzij hen kreeg het evenement nationale weerklank. Ik ontmoette deelnemers uit verschillende plaatsen in Spanje, en hun enthousiasme en de talloze positieve reacties maakten me toch wel trots.

    Het evenement werd op de nationale tv-zender uitgezonden, door verschillende media opgepikt, en was een waar succes met meer dan 300 deelnemers (de maximale bezoekerscapaciteit). Er is nu al een wachtlijst met enkele honderden andere kandidaat-deelnemers voor een eventuele volgende editie.

    Een verrijkende ervaring, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak

    Op professioneel vlak heeft de organisatie van een dergelijk project mijn kwaliteiten als ondernemer aangescherpt. Ook heb ik mijn tekortkomingen kunnen vaststellen en bijsturen, en leerde ik in team werken onder mentorschap van mijn gastonderneemster Cecilia Tham, oprichtster van MOB.

    Het project gaf me de kans de theoretische kennis van mijn opleiding bedrijfsbeheer in de praktijk te brengen, en gaandeweg vertrouwd te raken met nieuwe hulpmiddelen die ik vandaag bij het beheer van mijn projecten gebruik. Daarnaast heb ik veel opgestoken van mijn contacten met de andere ondernemers in de coworkingruimte. Dankzij deze contacten kon ik bepaalde aspecten van mijn project bijschaven, en ik heb er zelfs een paar medewerkers gevonden met wie ik momenteel samenwerk.

    De werkervaring in een andere culturele context bevestigde ook hoe belangrijk het is om bij het plannen van een marketingstrategie rekening te houden met de socioculturele marktfactoren.

    Op persoonlijk vlak ben ik erg aangenaam verrast door de stad Barcelona, de energie die ze uitstraalt, de culturele diversiteit, en natuurlijk ook het klimaat en de stranden ... Je ziet waar de levenslust eigen aan mediterrane landen vandaan komt. Je legt er erg makkelijk contacten, en alle ontmoetingen zijn even verrijkend.

    Samenvattend kan ik zeggen dat mijn ervaring met 'Erasmus voor jonge ondernemers' erg nuttig is geweest voor mijn verdere carrière als ondernemer. Het was een meer dan aangename periode waarin ik veel heb geleerd. Ik kan dit programma alleen maar aanraden aan elke jonge ondernemer die wil bijleren en zijn vaardigheden wil aanscherpen.

    Voor meer informatie: