• Print

    Fabrizio Massimo, afgevaardigd bestuurder van Hitaltech

    Hitaltech, een klein familiebedrijfje uit Oudergem, nestelde zich in de niche van de elektronische componenten. Maar vandaag de dag groeit de onderneming vooral dankzij leds, getipt als dé verlichtingstechnologie van de toekomst. Wij ontmoetten Fabrizio Massimo, afgevaardigd bestuurder van Hitaltech.

    Wanneer zag Hitaltech het levenslicht?

    “Hitaltech is een familiebedrijf dat zich specialiseert in de verdeling van elektronische componenten zoals connectoren. Onze klanten komen vooral uit de automobiel- en witgoedsector (wasmachines, vaatwassers, enz.) en de industrie in het algemeen. We zijn vertegenwoordigd in diverse Europese landen: België natuurlijk, maar ook Groot-Brittannië, Italië, Duitsland, Frankrijk.

    Ons doel bestaat er hoofdzakelijk in om onze klanten – vaak dochterondernemingen van grote, beursgenoteerde multinationals, maar ook kleinere ‘garnalen’ – te begeleiden en hen componenten te leveren die ze voor hun productie hier en in Europa nodig hebben. Ik mag wel zeggen dat dat moeilijker wordt op de huidige markt. Ons bescheiden bedrijfje werkt vooral met nicheproducten die onze klanten nodig hebben om problemen op te lossen die opduiken in hun productieproces.”

    Hitaltech is een familiale kmo. Wie richtte het bedrijf op en wanneer?

    Mijn vader richtte Hitaltech op midden jaren 80, toen al in de niche van de elektronische componenten. In het begin draaide Hitaltech vooral als Belgische voorpost van een Italiaanse onderneming die de componenten ginder vervaardigde. De bedrijfsleider was een vriend van mijn vader … Maar mettertijd schroefde de Italiaanse onderneming haar eigen productie terug en ging ze meer invoeren vanuit China. Dat konden we zelf ook, hoewel we de oplossing niet echt interessant vonden: onbeduidende winstmarges en kwaliteitsproblemen. Langzaam maar zeker verslapte de commerciële relatie met het Italiaanse bedrijf om uiteindelijk – niet zo lang geleden – uit te doven. We kozen ervoor om in zee te gaan met twee à drie Europese producenten van componenten.

    Nam u deze beslissing? En wanneer?

    “Nadat ik in de kabel- en optische-vezelindustrie had gewerkt (eerst Pirelli en dan een Sidmar-dochter gespecialiseerd in industriële elektronica), ging ik midden jaren 90 aan de slag in het familiebedrijf. Ik had eigenlijk nooit gedacht dat ik in mijn vaders bedrijf zou stappen. Maar door een samenloop van omstandigheden kwam ik er dan toch terecht. Toen ik voor de Sidmar-groep werkte, richtte ik dochterbedrijven op in Italië en Frankrijk, maar er kwam een MBO in de tak industriële elektronica waardoor mijn autonomie in de groep teruggeschroefd werd. Tegelijkertijd moest er duidelijk iets veranderen bij Hitaltech. De bedrijfsstrategie moest een andere richting uit, wat een interessante uitdaging was die ik graag aannam.”

    Wat was de denkpiste? Zelf producent van elektronische componenten worden? 

    “Niet echt, in die zin dat Hitaltech de stap om elektronische componenten te gaan produceren al had gezet. In 1995 namen we een kleine, Duitse componentenproducent over. In de loop der tijd groeide dit dochterbedrijf stevig, om uiteindelijk tot een omzet van 12 miljoen euro te komen twee jaar geleden. Toen kwam er een interessant aanbod waar we op ingingen: we verkochten de onderneming. Tegelijk bood zich een nieuwe groeikans aan die we konden grijpen dankzij de winstgevende verkoop van het Duitse dochterbedrijf.”

    En zo stapte u de wereld van de leds in …

    “Dat gebeurde niet als bij toverslag. Onze positionering is in feite eenvoudig: we willen inspelen op de noden van onze klanten op het vlak van connectiviteit. In de zin van: ‘oeps, we hebben onderschat hoe moeilijk het is om een verbinding te maken tussen de circuits van een wasmachine of een koplamp.’ Niet dat producenten van wasmachines of koplampen dit ‘detail’ uit het oog verliezen, maar ze beschouwen het niet altijd als een cruciaal onderdeel van hun productie. En toch is het dat. Maar we wilden een stap verder gaan, de verbindingskabels toegevoegde waarde geven door ze te combineren met elektronische componenten. En toen dachten we aan leds.” (1)

    Hoe pakte u de productontwikkeling van die kabel-ledcombinatie aan?

    “Eerlijk gezegd begonnen we gewoon te knutselen met een kabel waarop we leds plaatsten. Toen we ons concept toonden op het seminarie ‘LED for Europe’ – georganiseerd door het Brussels Agentschap voor de Onderneming – kregen we een ongelofelijke respons van de andere exposanten en van de bezoekers. Onze fabriek in Duitsland wierf iemand aan en kocht machines, maar zonder veel succes. Daarom gingen we op zoek naar een partner die ons kon helpen om het product ernstig te ontwikkelen. Ook niet eenvoudig … Het leek ons logisch om het project dan maar zelf vanuit Brussel aan te sturen.

    En in die fase kregen we hulp van het BAO. Het agentschap gaf ons flink wat adressen en namen door in België, Nederland en elders. Van universiteiten, ondernemingen, enz. die stuk voor stuk te maken hadden met de wereld van de leds. En toen, als bij toeval, sprak ik op een middag in Italië met een klant, een klant die iemand kende die … Aan het einde van de dag had ik een overtuigend staal in handen. Na twee jaar onderzoek hielp het toeval ons een handje. Maar tegelijkertijd moet je zo’n kans grijpen en dat is ons gelukt, denk ik.”

    En vanaf dat moment liep alles gesmeerd …

    Hitaltech logo“Helemaal niet! Daarmee waren de problemen nog niet van de baan: Het scheelde niet veel of ik was mijn toekomstige vennoot kwijtgeraakt! Maar goed, uiteindelijk hebben we in twee weken samen een bedrijf opgericht. Hij heet trouwens Giuseppe Malivindi. We vonden geavanceerde machines voor een appel en een ei, dankzij de crisis, als ik dat zo mag zeggen. Hetzelfde geldt voor het gebouw waarin we de productie onderbrachten. De eigenaar was zo blij met de verhuur dat hij ons zes maanden huur cadeau deed! De productie ging dus in juni vorig jaar van start in onze Italiaanse fabriek.”

    Opende deze intrede in de wereld van de leds nieuwe perspectieven?

    “Absoluut. We konden rekenen op consultancysteun die een extra impuls gaf. We brainstormden uitvoerig, definieerden de markten die we wilden veroveren, bepaalden de eigenschappen van het product dat we op de markt wilden brengen met één kernidee: hoe kunnen we led-technologie gebruiken om een krachtig product te maken dat weinig energie verbruikt, niet te duur en gebruiksvriendelijk is. Ik gebruik bewust het woord ‘krachtig’ omdat we ons toespitsten op echte verlichting, geen sfeerverlichting, een sector waarin led nog te weinig bekend is. Dankzij ons productengamma konden we in projecten stappen die we voordien nooit voor mogelijk hadden gehouden.”

    Niet makkelijk om u te volgen in dit hele traject! Wat doet u momenteel met leds?

    We zijn actief in vier domeinen:

    1. een discrete lichtbron voor woningverlichting die we bijvoorbeeld verkopen aan architecten, keukeninstallateurs en meubelfabrikanten;
    2. de ontwikkeling van led-producten ter vervanging van conventionele lichtbronnen. Zo vervangen we voor een producent van zwaailichten de lamp en reflector door één enkele led en een aangepaste reflector. We werken ook aan lichteffecten door leds bijvoorbeeld te integreren in een weefsel van optische vezels (Lightex®);
    3. We bieden ook oplossingen aan voor de verlichting van sportterreinen. Voetbalvelden en tennisbanen bijvoorbeeld. Dat is perfect mogelijk! We willen het stadion verlichten zoals de normen voorschrijven, maar met een veel lager energieverbruik en zonder dat het licht de visuele omgeving buiten het terrein bezoedelt, wat het geval is met traditionele verlichting;
    4. Ten slotte zijn we begonnen met de productie van een gamma straatverlichting met leds. Op dat vlak loopt er trouwens een project met het BAO.” 
    (1) Een led is een elektroluminescente diode, dit wil zeggen een elektronische component die licht geeft wanneer hij onder stroom staat. Heel wat mensen beschouwen leds als de toekomsttechnologie bij uitstek. Tegen 2020 kunnen leds goed zijn voor 75 % van de verlichtingsmarkt (bron: wikipedia).

    Interview door Adrien Maintiens  - februari 2010

    HitalTech in het kort

    Naam : Fabrizio Massimo
    Functie: afgevaardigd bestuurder
    Geboortedatum : 04/03/1967
    Diploma’s : marketing
    Activiteitssector: elektronica
    Werknemers: een twintigtal
    Voornaamste uitdaging voor de toekomst: al onze projecten rond led-verlichting op de rails zetten
    Motto: A group of connecting technologies
    Gegevens : Tervurensesteenweg 113A, 1160 Brussel - 02-725 20 75 - http://www.hitaltech.com/