• Print

    François Macq, Gedelegeerd Bestuurder van Macq Electronique

    Macq Electronique is gespecialiseerd in programmeerbare automaten. Zowel in België als in het buitenland onderscheidt het bedrijf zich door oplossingen waarmee met name duizend en één al dan niet industriële processen kunnen worden geautomatiseerd. Een van de speerpuntproducten van de firma is een technologie waarmee nummerplaten automatisch kunnen worden gelezen … Een gesprek met François Macq, gedelegeerd bestuurder van Macq Electronique, een man die hardnekkig vasthoudt aan de onafhankelijkheid van dit familiebedrijf en ook aan technologische innovatie.

    Macq Electronique vierde zopas zijn 85e verjaardag. Uw werk is uiteraard erg veranderd sinds de oprichting van het bedrijf door uw grootvader. Wat doet u met andere woorden precies?

    “Wij helpen onze klanten om met behulp van onze programmeerbare automaten hun processen te automatiseren. Ik geef u een voorbeeld: dankzij onze oplossingen kunnen de cruciale functies in een verkeerstunnel, zoals de verlichting, ventilatie, waterpompen, enz. van op een afstand worden bestuurd. Ons werk is redelijk uitgebreid omdat wij niet alleen automaten – die overigens 24 uur per dag en 365 dagen per jaar moeten kunnen ‘draaien’ – met aangepaste software ontwikkelen, maar eveneens met software voor computerservers in talloze controleruimtes. 

    Wij houden ons met andere woorden met zowel elektronica als informatica bezig. Bovendien zijn er onder de ongeveer vijftig werknemers binnen ons bedrijf 25 ingenieurs. Tot slot investeren we ook elk jaar ongeveer 30 % van onze omzet in R&D, wat voor ons van essentieel belang is.”

    Waarom investeert u zoveel in R&D??

    “In deze sector moet je voortdurend innoveren. Daar kan je niet onderuit … Ik moet echter toegeven dat we het ook heel graag doen! Wij hebben een heuse passie voor innovatie en bovendien hebben we de ‘slechte eigenschap’ om alles zelf te willen doen. We willen de automaat van a tot z kunnen ontwikkelen, programmeren en bij onze klanten installeren. We houden immers erg vast aan het idee om volledig Belgische producten te blijven produceren en ik denk dat heel wat van onze klanten die aanpak op prijs stellen. 

    Wij halen onze inkomsten echter grotendeels uit de installatie van onze automaten bij de klanten en het onderhoud ervan, en niet uit de productie. Maar die aanpak werkt duidelijk, want verschillende van de huidige automaten van de 5e generatie, ik denk met name aan de Stib, draaien 20 of 30 jaar later nog steeds.

    Wie zijn de belangrijkste klanten van uw bedrijf?

    “Lange tijd was de industrie, en dan in het bijzonder de cementsector, onze voornaamste klant. Maar in de loop van de tijd hebben heel wat industriële ondernemingen hun activiteiten naar Oost-Europa of nog verder verplaatst. Daarom hebben we ons algauw op de zogenaamde ‘intelligente gebouwen’ gericht, waarbij van het idee wordt uitgegaan dat een hele rist noodzakelijke functies, zoals verlichting, verwarming, beveiliging, … van op een afstand moet kunnen worden beheerd. Zo zijn de paleizen van de Heizel met een van onze automaten uitgerust. 
    Over het algemeen hebben we voornamelijk grote klanten en dat is volgens mij een geluk. In de kerncentrale van Tihange hebben we bijvoorbeeld het supervisiesysteem geïnstalleerd. Toch is de tendens dat er steeds minder industriële ondernemingen en steeds meer overheidsdiensten een beroep op ons doen. 

    Op dit moment is onze grootste ontwikkelingsas de sector van het wegverkeer. Die markt is erg veelbelovend en, vooral, ze ontwikkelt zich enorm snel rond het sleutelbegrip van de ‘intelligente weg’. Met onze oplossingen kunnen we bijvoorbeeld mobiele werkplaatsen langs de autosnelwegen beveiligen, de gemiddelde snelheid van voertuigen berekenen, de snelheid en het gewicht van vrachtwagens op de autosnelweg, evenals hun onderlinge afstand controleren. Wij kunnen ook controleurs van kruispunten met verkeerslichten of coördinatiecentrales installeren. 

    Informatieverspreiding is tevens een belangrijk concept voor de overheid, waarbij uiteenlopende oplossingen centraal staan: weerstations langs de wegen, variabele signalisatieborden, automatische detectie van incidenten en van files, voertuigentelling, meting van de reistijden, modelvorming van het verkeer.”

    macqU zegt dat die markt enorm evolueert. Hebt u concrete projecten in gedachten?

    We hebben zopas een opdracht voor de RATP in Parijs binnengehaald. We gaan er duizenden bussen, trams, metro’s en snelmetro’s met een zogenaamde ‘schoenendoos’ uitrusten. Elk voertuig is met het controlecentrum verbonden via die doos, waarin alle relevante informatie over het voertuig, zoals een eventueel incident, is bijeengebracht. Wij zorgen voor de elektronische kaart en de software om die doos te doen ‘draaien’. 

    Daarnaast zijn we ook Europese marktleider in de toepassingen voor nummerplaatherkenning. Die technologie – en niet alleen software, aangezien ze uit een camera, pc, een verbinding tussen die twee en een goede verlichting van de nummerplaat bestaat – hebben we enkele jaren geleden van een Luiks bedrijf afgekocht. Het is geavanceerde spitstechnologie. Nu horen de Belgische nummerplaten tot diegene die het moeilijkst te herkennen zijn met dit soort technologie. Zo kunnen we in ons land met deze technologie 85 % tot 90 % van de nummerplaten lezen. Maar in Frankrijk is dat 90 % tot 95 %, wat opmerkelijk is … en ons interessante mogelijkheden biedt om de technologie elders te verkopen.”

    Meer concreet nu: is de verkoop in het buitenland belangrijk voor Macq Electronique? 

    “De buitenlandse verkoop vertegenwoordigt ongeveer een vierde van onze jaarlijkse omzet (zo’n 6 miljoen euro). Maar dat aandeel stijgt voortdurend. Heel wat beheerders van snelwegen in Italië, Portugal, … hebben belangstelling voor onze oplossingen. Het komt regelmatig voor dat potentiële klanten contact met ons opnemen, nadat een van onze honderd klanten ons had aanbevolen. Mond-tot-mondreclame op zijn best! Ik noem onze klanten gewoonlijk onze beste verkopers, ook al zijn sommige klanten moeilijker dan andere … Doordat we over een breed klantenbestand beschikken, blijft onze activiteit tamelijk stabiel ondanks de schommelende bestellingen. Maar zodra de bestellingen zijn geplaatst, nemen projecten vaak heel wat tijd in beslag. Soms strekken ze zich zelfs over 2 tot 3 jaar uit.”

    U omschrijft uw activiteit als tamelijk stabiel?

    Inderdaad, en dat is perfect voor ons. Wij zijn een familiebedrijf en onze interesse gaat in de eerste plaats naar langdurige in plaats van kortstondige projecten. Het is zeker niet onze bedoeling om binnen drie jaar over 300 medewerkers en een rendement op eigen vermogen van twee cijfers te beschikken. Het is onze bedoeling om ernstig te werken, de vruchten van onze R&D te plukken … en onze 100e verjaardag te vieren!”

    Uw bedrijf is een gevestigde waarde op de Brusselse markt. In welk opzicht is overheidssteun voor u nuttig?

    “In ons geval is dat voornamelijk een duwtje in de rug. Onze klanten garanderen immers ons voortbestaan, maar de overheidssteun biedt ons een handig extraatje. Zoals ik al zei, is R&D van essentieel belang voor ons. Wij werken dan ook nauw samen met de universiteiten. Zo genieten we dankzij de steun van het IWOIB, het Instituut ter Bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de Innovatie van Brussel, van een financiering van universitaire onderzoekers dat tot van maximaal 70 % van de totale kostprijs beloopt. Als we alles met eigen vermogen hadden moeten financieren, hadden we waarschijnlijk enkele projecten laten vallen. 

    Bovendien is ons bedrijf al 25 jaar in Evere gevestigd, op een terrein dat ons in de vorm van een erfpacht door de GOMB ter beschikking wordt gesteld. Zonder die steun hadden we Brussel misschien verlaten. Met de huidige economische situatie is het een geluk dat we hier zijn gebleven … Op zakelijk vlak kunnen we relatief neutraal blijven en profiteren we van het visitekaartje ‘Brussel’. Dat is een aanzienlijke troef.”

    En het BAO?

    “Zij hebben duidelijk een zeer proactief beleid ten aanzien van ondernemingen. Ze zijn bij ons langsgekomen om onze producten en activiteiten te leren kennen. Ze hebben ons hun werk uitgelegd en hulp aangeboden, bijvoorbeeld op het vlak van tewerkstelling. 

    Het BAO heeft trouwens ons dossier samengesteld en ondersteund bij de aanwerving van een ingenieur om een beheer- en voorspellingssysteem voor het wegverkeer te ontwikkelen. In het kader van die steunmaatregel draagt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het eerste jaar tot 90 % en in het tweede jaar tot 75 % bij in de loonkosten (salaris + sociale bijdragen) van de pas aangeworven ingenieur. Dat is een flinke financiële duw in de rug. 

    Er zijn inderdaad nog heel wat mogelijkheden en wij gaan ervan uit dat elke steun van pas komt. Tegelijkertijd hebben wij echter ook altijd heel onafhankelijk willen zijn, niet alleen ten opzichte van de banken, maar ook ten opzichte van de overheid.”

    Interview door Adrien Mintiens

    traficanalyseEnkele referenties van Macq Electronique

    • Weergave van de reistijden naar de wintersportgebieden in de vallei van Oisans
    • Automatisering van de tol voor vrachtverkeer in de Eurotunnel met het automatisch lezen van nummerplaten van Macq électronique
    • Controle en virtuele tol in de tunnel van Cointe
    • Virtuele tol in de Liefkenshoektunnel in Antwerpen bij een verplichte verkeersomleiding op de Antwerpse ring
    • Beheer van de meeste tunnels in Brussel, Luik en Antwerpen
    • Telebeheer van de kruispunten in Luik en Luxemburg
    • Beheer van het Waalse wegennet gedurende de winterperiode
    • Coördinatie van de verkeerslichten te Namen
    • Automatisch incidentdetectiesysteem en verkeersmonitoringsysteem op de ring van Antwerpen
    • Tunnel onder de baai van Hongkong
    • Voertuigentelling in het Vlaams Gewest, op de autosnelwegen van het Waals Gewest en op de ringweg van Parijs
    • Telebeheer van stuwdammen en sluizen in België

    MACQ ELECTRONIQUE NV

    Naam : François Macq
    Functie : gedelegeerd bestuurder
    Geboortedatum : 4 augustus1963
    Diplômes principaux1981 Grieks-Latijn, Collège St-Hubert ; 1982 Specialisatie wiskunde, St-Louis ; 1987 Burgerlijk ingenieur, optie informatica, Louvain-la-Neuve ; 1993 Master in Control Engineering, universiteit van Bradford, Engeland
    Activiteitensector : Electronica, Informatica
    Aantal werknemers:  48
    Grootste uitdaging voor de toekomst : Producten ontwikkelen in Brussel om ze in Europa te verkopen
    Hobby's : Activiteiten met het gezin, doe-het-zelven, zwemmen, skiën
    Plaats: Luchtschipstraat 2, 2 1140 Bruxelles - 02-702.90.70 info@macqel.be - http://www.macqel.be