• Print

    Gregory Blondeau, vennoot en zaakvoerder van Proxyclick

    Een hongergevoel op de middag? Zin in een belegd broodje of een opwarmmaaltijd, maar geen tijd om naar de traiteur of de snackbar om de hoek te gaan? Dan is er nu een internetoplossing voor dit probleem: de virtuele kantine. Dat is het domein van Proxyclick, een e-commerceplatform waar geregistreerde werknemers van een bedrijf online hun lunch kunnen bestellen bij de aangesloten snackbars en traiteurs. Een gesprek met Gregory Blondeau, vennoot en zaakvoerder van deze kmo, die een jaar geleden werd opgericht.

    Proxyclick omschrijft zichzelf als een virtuele kantine. Wat houdt dat precies in? Wat is eigenlijk jullie stiel? 

    “Eenvoudig gezegd surft de gebruiker van deze virtuele kantine, die wordt ingericht door de werkgever, naar onze site en kiest er het hoofdmenu (broodje, salade, op te warmen gerecht ...), een drankje en/of het nagerecht waar hij zin in heeft. En dat doet hij uit het of de menu’s die voor die dag door de werkgever werden geselecteerd bij de aangesloten traiteurs of snackbars in de buurt van de werkplaats. Niemand hoeft nog tijd te verspillen door in de rij te gaan staan in de broodjeszaak om de hoek. Gewoon bestellen via internet en twee uur later is de bestelling klaar en wordt ze afgeleverd op de werkplek. Dat is het basisprincipe.”

    ProxyclickWaar mikken jullie op met deze site? Op de bedrijven?

    Op de bedrijven en op het middaguur. We kwamen tot een simpele vaststelling: wanneer een bedrijf geen eigen kantine heeft, zijn de werknemers vaak aangewezen op de “broodjesoplossing”. Ofwel gaan ze elk apart naar een snackbar waar ze dan vaak iedere keer hetzelfde bestellen, of de bestellingen worden gegroepeerd en de dame aan de receptie of de telefoniste wordt dan belast met de afhaling ervan, of er wordt een beurtrol georganiseerd onder de mensen van een bepaalde dienst of onder een groepje vrienden. Maar je moet dan iedere keer geld ophalen, een fax versturen, wisselgeld teruggeven enz. Dat kost tijd en is niet altijd even efficiënt. Met onze oplossing kunnen die problemen vermeden worden en kunnen leveringskosten worden uitgespaard door bestellingen te groeperen. Maar het grootste voordeel is dat iedereen tijd en comfort wint: en dat is dus ook in het belang van de onderneming. 

    Voor de onderneming is de keuze snel gemaakt: de tevredenheid van de werknemers neemt toe, het is minder duur dan een kantine (want een kantine vergt koks, materiaal, een cafetaria enz.), het gaat sneller en de productkeuze is oneindig veel groter. Voorts kan dit systeem ook interessant zijn voor bedrijven mét kantine omdat die kantine de ontvangen bestellingen op voorhand kan verwerken, wat op de middag de file aan de kassa inkort”. 

    Hoe gaat het bestelsysteem precies in z’n werk? 

    “Wel, heel eenvoudig: er zijn twee soorten bestellingen: de individuele bestelling, die online wordt betaald door de werknemer, en de bestelling van vergaderplateaus, die door de onderneming via een factuur wordt betaald. Voor de individuele bestellingen genereert ons systeem ’s morgens automatisch een mail naar onze klanten om hen eraan te herinneren dat ze hun bestelling niet mogen vergeten. Dat is wel belangrijk omdat ze geen bestellingen meer kunnen doorgeven na een bepaald uur, doorgaans is dat 10.30 of 11 uur – dat hangt af van de snackbars/traiteurs.

    Zodra de bestellingen zijn doorgegeven, met alle denkbare details (met of zonder augurken, met of zonder paprika’s, enz.), groepeert het systeem die per snackbar/traiteur. Vervolgens wordt een fax gegenereerd en verstuurd – dat kan ook een mail zijn – voor elke bestelling, zodat ze de bestellingen kunnen voorbereiden en op tijd kunnen leveren. Voor vergaderbestellingen zijn het de mensen die gemachtigd zijn om bestellingen door te geven op kosten van de onderneming, die bestellen en de kostenplaatsen opgeven met de specifieke referenties van de vergadering.” 

    Jullie hebben dus twee soorten klanten: bedrijven – of dan toch de werknemers ervan – en de snackbars/traiteurs. Maar wie betaalt jullie diensten?

    “De bedrijven die gebruik maken van onze diensten ten voordele van hun werknemers vergoeden ons aan de hand van een licentie voor het gebruik van de dienst, en dat begint bij 40 euro/maand. Dan hangt het af van het aantal gebruikers binnen een bedrijf, van de betaalwijze, van het aantal bestellingen. Het spreekt vanzelf dat de snackbars/traiteurs eveneens betalen voor de dienst die we hen ter beschikking stellen, maar hier gebeurt de vergoeding aan de hand van een commissie die wordt geïnd op de bestellingen. In ruil voor deze commissie krijgen ze van ons 4 belangrijke troeven:

    1. een aanwezigheid en een sterke zichtbaarheid op internet;
    2. we verkopen onze diensten en dus hun producten aan de bedrijven, via telefoon, via internet, via newsletters enz.;
    3. we bieden hen toegang tot een e-commerceplatform waar een paar duizend uur denk- en ontwikkelingswerk is ingekropen;
    4. we bieden hen ook een klantendienst. Is iemand ’s ochtends een wachtwoord vergeten, dan blijven zij gewoon verder voorbereiden. Want het is naar ons dat de klanten bellen!” 

    logoHoe groot is jullie klantenkring vandaag? 

    “Er zijn een kleine 200 bedrijven bij ons geregistreerd en we hebben in het hele land ook een kleine honderd aangesloten traiteurs, al bevindt het merendeel zich in Brussel en omgeving, dus met Diegem, Zaventem enz. erbij. We zijn bezig met het toevoegen - over heel het land - van een reeks nieuwe traiteurs, want steeds meer bedrijven doen een beroep op Proxyclick als enige communicatie- en facturatie-interface met verschillende traiteurs, en dit voor alle vergaderingen die in België worden georganiseerd.“

    Van waar kwam het idee om dit soort service aan te bieden?

    “Het idee vloeide voort uit mijn persoonlijke ervaring en die van mijn vennoot, Laurent Parmentier ... In 2004 werkte ik in Diegem. Vaak ging toen mijn hele middagpauze eraan om iedere keer weer datzelfde broodje in diezelfde broodjeszaak te gaan halen in de buurt van het werk. Laurent, van zijn kant, had al eerder een internettoepassing ontwikkeld om in te spelen op dit soort situaties. We hebben elkaar ontmoet toen ik iemand zocht om een internetsite te ontwikkelen voor een liefdadigheidsinstelling, en voilà ... Ik moet wel zeggen dat we elkaar zeer goed aanvullen: hij houdt zich bezig met de technische kant van de zaak en ik met het zakelijke aspect.“

    Het idee gaat terug tot 2004, maar jullie zijn uiteindelijk “pas” in april 2008 van start gegaan. Waarom hebben jullie zo lang gewacht?

    “Heel eenvoudig, omdat we het project drie, vier jaar letterlijk hebben laten broeden. We hebben eerst een site ontwikkeld als aanvulling op onze respectieve beroepsactiviteiten van toen. We hebben dan de eerste onderneming gevonden die interesse had in de dienst, de eerste traiteur. Tijdens die periode hebben we het project heel geleidelijk aan ontwikkeld, waardoor we konden nagaan of er wel een markt voor bestond. Op die manier konden we ook wat geld opzijzetten en konden Laurent en ik elkaar ook beter leren kennen, leren samenwerken zonder echt financiële risico’s te lopen. Ik denk dat dit trage rijpingsproces wel in goeie aarde viel bij het BAO toen we daar onze onderneming gingen voorstellen.” 

    Jullie waren tevreden over de steun die jullie kregen van het BAO?

    «“Meer dan dat! Bij het BAO waren ze echt formidabel! Aanvankelijk had ik helemaal geen zin om naar een overheidsinstelling te stappen, want we dachten dat zoiets maanden en maanden zou aanslepen. We wilden zelf onze boontjes doppen. Maar uiteindelijk wist een vriend ons te overtuigen dat het wel de moeite waard was, dat ik het verkeerd voor had, dat het BAO - maar ook de GIMB – precies tot taak heeft om ondernemers te helpen, niet om stokken in de wielen te steken. En inderdaad, toen ik in contact kwam met Bruno Wattenbergh en zijn medewerkers, voelde ik echt het enthousiasme van die mensen. We hebben hen in april 2008 ons businessplan voorgesteld en we zijn van start gegaan. Ze vertelden ons alles wat we moesten weten over wat Brussel zoal te bieden heeft aan steun en ze maakten er ons wegwijs in (consultancysteun, participatiefonds, KB 123 voor aanwervingen enz.).“

    Welke hulp hebben jullie gekregen? 

    “In juli 2008 kende de GIMB ons een lening toe waarmee we een eerste werknemer konden aanwerven en we voldoende financiële armslag kregen om het potentieel van Proxyclick ten volle te benutten. Het enorme voordeel van de GIMB in vergelijking met de steun die beschikbaar is via het participatiefonds, is dat we geen enkele persoonlijke waarborg moesten regelen, wat banken doorgaans wel eisen wanneer de financiering wordt geregeld via het Participatiefonds. Voor ons was dat een belangrijk punt waarmee we het toch wel grote risico konden beperken dat een ondernemer loopt.

    En sinds we de lening hebben gekregen, kunnen we ons businessplan netjes volgen op het vlak van de uitgaven – we doen het zelfs beter dan de ramingen – en vooral inzake inkomsten. Ondanks de crisis is ons zakenvolume met 10-15 % per maand gestegen in 2008, wat maakt dat we nu zitten aan 10.000 bestelde lunches per maand. Maar er zijn nog zoveel bedrijven die we moeten overtuigen en de weg is nog lang!”

    En dan is er die prijs, de B2B BeCommerce Award 2009 ...

    “Een zeer mooie verrassing, want onze nieuwe site is nog maar sinds 5 maart online, en als je dan weet dat de prijs vorig jaar naar een klepper als Dell ging!“

    Interview door Adrien Maintiens  - juni 2009

    Proxyclick in het kort

    Naam : Gregory Blondeau
    Functie : Vennoot–zaakvoerder
    Geboortedatum:  29 april 1971
    Belangrijkste diploma : Handelsingenieur KUL
    Activiteitensector: informatie- en communicatietechnologieën, diensten aan bedrijven (B2B2C)
    Belangrijkste uitdaging: een exponentiële groei creëren van het aantal gebruikers
    Motto : verkopen, verkopen, verkopen
    Hobby's : tennissen, skiën, klassieke muziek, tv-series
    Gegevens : Proxyclick BVBA, Fernand Bernierstraat 15 te 1060 Brussel - Tel.: 02 534 35 50 - http://www.proxyclick.be