• Print

    Grégory Castreuil en Laurence Lardot van Oeno TK

    Een winkel annex wijnbar. Dat was hun grote droom ... Hun passie voor wijn omzetten in een professioneel project. En dat is gelukt! Grégory Castreuil en Laurence Lardot hebben in 2006 de sprong gewaagd en hun winkel/wijnbar geopend op een steenworp van het Kasteleinplein. Liefhebbers van een lekkere fles kunnen hier 350 wijnen ontdekken en wij hebben hier de passie van Grégory Castreuil ontdekt tijdens dit korte interview.

    Hoe is het verhaal van Oeno TK begonnen?

    “Met een ontmoeting tussen twee mensen, Laurence Lardot en ik. We kwamen elkaar regelmatig tegen, maar dankzij een gezamenlijke vriend hebben we elkaar ook écht leren kennen en zo is het project Oeno TK geboren. Dat ging zo: ik runde een snackbar en had daar m’n buik van vol. Ik zag het niet zitten om pitta’s te verkopen – hoe goed ze ook waren – tot aan mijn pensioen. Laurence heeft kunstgeschiedenis gestudeerd en werkte voor een farmaceutisch bedrijf. Maar we hadden allebei een echte passie voor wijn en wilden daar ons beroep van maken, iets volledig nieuws proberen.”

    De droom was er, maar hoe bent u eraan begonnen? 

    “Eerst hebben we een marktonderzoek gedaan in Brussel. We wilden weten of een concept als het onze zou aanslaan, een winkel/wijnkelder en tegelijk een wijnbar. We wilden ook absoluut een wijnbar en geen restaurant waar wijnen per glas worden gereserveerd. Neen, alleen een winkel/wijnbar. We wilden onze passie voor wijn delen met onze klanten, hen laten kennismaken met nieuwe wijnen, nieuwe druivensoorten, nieuwe streken, kortom, hen verrassen. We wilden geen koks worden die een uitgebreide wijnkaart aanbieden. We zijn dus in de eerste plaats een winkel/wijnbar. Maar, het klopt, we hebben ook ingespeeld op de vraag van onze klanten en serveren nu bordjes met fijne vleeswaren bij de wijn. Maar geen bereide gerechten, dat is een heel ander vak, een andere vorm van voorraadbeheer, andere administratieve vergunningen.”

    Verrassen, zegt u ... Betekent dit dat er geen Franse wijnen op de kaart staan? 

    “Nee, helemaal niet. We hebben heel wat Franse wijnen in huis, maar niet meer dan 6 of 7 soorten Bordeaux – op een totaal van 350 soorten. Er zijn in Frankrijk zoveel andere wijnen te ontdekken! Maar ook in Bulgarije, Griekenland, Spanje … We hebben zelfs Belgische wijnen en een wijn uit Japan! En toch, we geven bewust de voorkeur aan Europa, zonder te kijken naar het land van herkomst. Wat telt, is de kwaliteit van de wijn.”

    U hebt dit concept dus uitgewerkt met uw partner. En toen? Hoe hebt u deze locatie gevonden, op een boogscheut van het Kasteleinplein in Elsene?

    Oeno TK“We wilden ons absoluut hier vestigen, in deze wijk, want we waren ervan overtuigd dat ons concept in de smaak zou vallen bij de jonge, trendy en koopkrachtige bewoners. En deze ruimte hebben we gevonden, ook weer, dankzij een vrind. Hij had gezien dat deze handelsruimte leeg stond en heeft ons gebeld. We zijn komen kijken en waren verkocht. Tussendoor wil ik nog even zeggen dat we toen contact hebben opgenomen met het BAO … op advies van onze boekhouder, die wist dat we daar de nodige ondersteuning zouden krijgen. Ik had enkele jaren geleden al contact gehad met het BAO voor een ander project, maar dat stond nog niet zo ver als dit. Toch heb ik toen ook coaching gekregen en heel nuttige tips.”

    Terug naar Oeno TK. Wanneer is het project effectief van start gegaan? 

    “In 2006. Alles is heel snel gegaan. Na een openhartig gesprek zaten Laurence en ik op dezelfde golflengte over het concept. Toen hebben we de locatie gevonden en gehuurd. Tegelijk hebben mijn partner en ik een pvba opgericht met ons spaargeld. Wat wel is, we hebben dit project zelf moeten financieren. We zijn bij enkele banken gaan aankloppen, maar die wilden ons helemaal niks lenen, ondanks een gedetailleerd financieel plan. Dus hebben we alles zelf gefinancierd en, dat is heel belangrijk, we konden daarbij rekenen op het vertrouwen en de hulp van onze leveranciers, wijninvoerders. Hoe? Wel, heel eenvoudig: ze hebben ons betalingstermijnen toegekend die veel langer waren dan gebruikelijk is en ons zo de tijd gegeven om ons concept te lanceren. Het BAO heeft ons dan weer geholpen om ons businessplan bij te sturen, iets wat vaak onderschat wordt door jonge ondernemers en toch zo essentieel is.”» 

    Hebt u zwaar moeten investeren om op te starten? 

     “Ja, toch wel: 75.000 euro. Het meeste geld is opgegaan aan de inrichting van de winkel/wijnbar en toch hebben we niet de duurste materialen gekozen, we hebben ons budget goed beheerd. En dan is er de voorraad, ook een redelijk zware kostenpost natuurlijk. Daarom was de steun van onze leveranciers zo belangrijk. Toen het goed begon te lopen, hebben ze de termijn geleidelijk ingekort van 3 maanden naar anderhalve maand. En de zaken gaan goed. In het eerste boekjaar van 18 maanden hebben we 1500 euro verlies geleden, vergeleken met een omzet van 200.000 euro.”

    Heeft de crisis een negatieve impact op uw huidige resultaten?

     “We voelen de crisis, ja, maar niet zo sterk als we gevreesd hadden. De particuliere klanten blijven komen, ze blijven zichzelf verwennen, hoewel ze nu eerder kiezen voor iets minder dure wijnen. Veel, zo niet de meeste, van onze klanten zijn buitenlanders, vooral uit Europese landen. Heel wat Italianen ook en onder de Belgische klanten veel Vlamingen ... In het bedrijfssegment voelen we de crisis pas echt. Bedrijven hebben flink gesnoeid in hun incentivebudgetten en organiseren bijna geen wijnproeverijen meer. Van 2 tot 3 evenementen per maand zijn we teruggevallen op 1 om de twee maanden. Qua omzet maakt dat een groot verschil.”

    U hebt een partner in deze zaak. Hoe worden de taken verdeeld?

    “We zijn heel vaak allebei hier om de klanten te verwelkomen. Wij zijn er allebei voor 100 % bij betrokken! Dat is essentieel als je zo’n project wil doen slagen. Zelfs bij de keuze van de flessen: wij hebben elk een heel andere smaak, zij houdt van wijnen waar ik niet zo dol op ben en omgekeerd. Voor het overige zorgt Laurence voor de betalingen aan de leveranciers en ik hou me vooral bezig met de bedrijfsevenementen – hoewel ik op dat vlak zowat technisch werkloos ben. Voorlopig ... 

    Interiview door adrien Maintiens

    Oeno TK in het kort

    Naam : Grégory Castreuil
    Functie : bedrijfsleider
    Geboortedatum :15 oktober 1971
    Belangrijkste diploma : humaniora richting economische wetenschappen
    Motto : Geen specifiek motto, maar wel principes” … en een citaat van de Franse acteur Jean Carmet: “La seule arme que je tolère, c'est le tire-bouchon!” - Het enige wapen dat ik in de aanslag wil zien, is de kurkentrekker 
    Hobby's : sport ! Tennis en hockey. 
    Gegevens : Afrikastraat 29-31, 1050 Brussel - 02-534.64. 34 - info@oenotk.be