• Print

    Marie-Christine De Wasseige, mede-oprichtster van Famidoo

    In 1986 creëert Marie-Christine de Wasseige zonder enige ervaring noch investering ‘Le Grand Bruxelles des Tout Petits’ (Het grote Brussel van de allerkleinsten), een praktische infogids voor jonge ouders. Het initiatief heeft onmiddellijk succes. Daarna opent de opkomst van het internet nieuwe perspectieven. Gesteund door enkele investeerders storten Marie-Christine en haar vennoten zich in het avontuur, om daarna zwaar onder de crisis te lijden. Gelukkig slagen ze erin om met behulp van hun gezond verstand er weer bovenop te komen. Tegenwoordig zijn er niet alleen de tweetalige gidsen die heel België bestrijken, maar ook Famidoo, een portaalsite voor gezinnen, een elektronische nieuwsbrief, en gratis magazines die via kinderartsen, crèches, kraamklinieken en gynaecologen verspreid worden… Dit mooie avontuur gaat verder!

    Verandering van horizon

    Ik heb psychologie gestudeerd en werkte nadien op de psychiatrische dienst van de UCL. Vervolgens heb ik samen met twee collega’s in Brussel een centrum voor drugsverslaafden opgezet omdat je in die tijd erg veel verslaafden bij de spoeddienst zag binnenkomen. Ze werden er tien dagen opgenomen, lang genoeg voor een ontwenningskuur, en dan vertrokken ze weer, omdat een algemeen ziekenhuis niet meer kan doen. En wat moest gebeuren, gebeurde ook. Ze hervielen prompt. Ik heb twee en een half jaar in dat centrum gewerkt. Verspreid over drie sites werken er tegenwoordig 60 mensen.

    Door een persoonlijke belevenis ben ik helemaal van richting veranderd: het werd emotioneel te belastend om verder te werken met drugsverslaafden die voortdurend met de dood flirten. Ik vroeg me af wat ik ging doen. Met mijn broer die de uitgeverij Clair de Lettre opgericht had, deelde ik de liefde voor boeken. Het was een domein dat me fascineerde maar in het begin had ik helemaal geen ervaring in dat marktsegment. Dan was er een vriendin die naar Parijs vertrokken was en daar een gids gecreëerd had die ‘Le Paris des Tout Petits’ heette. Ze wilde de gids ook in België op de markt brengen en had contact opgenomen met mijn broer, die tegen mij zei: ‘Kijk eens wat ze me nu voorstellen!’ Omdat ik toen zwanger was van mijn tweede kind sprak het onderwerp me aan. Ik ben haar in Parijs gaan opzoeken en we zijn heel snel tot een overeenkomst gekomen.

    Brussel voor de allerkleinsten

    Toen ik ermee begon, zei iedereen: ‘Brussel is Parijs niet!’ Maar dat ontmoedigde me niet. Ik vond het zo’n eenvoudig en praktisch idee dat ik eerst probeerde te begrijpen waarom het in België niet bestond. Ik ben naar de uitgeverij Duculot gegaan die geleid wordt door een heer op leeftijd die nog met mijn vader op de universiteit had gezeten. Hij zei me: ‘Luister, met wat u me vertelt, begrijp ik echt niet waarom u een uitgeverij zoekt. U hebt er een, de uitgeverij Clair de Lettre, u kunt het werk helemaal zelf doen. Omdat u zich met alles gaat bezighouden (schrijven, de contacten met de pers, reclame, enz.) zie ik niet echt waarom ik er mijn naam zou inzetten en u geld vragen voor werk dat ik niet gedaan heb’. En hij voegde eraan toe: ‘Begin eraan, u hebt alle troeven in handen. Doe het!’

    In 1986 ben ik dan begonnen, zonder echt veel ideeën te hebben maar door veel enthousiaste mensen te ontmoeten. Aan bevriende of werkloze leraressen vroeg ik om aan het project mee te werken en de inhoud te schrijven of te updaten. Ik had zes mensen die uitgekozen waren voor hun bekwaamheid op verschillende terreinen. Op negen maanden was het redactioneel klaar. Toen heb ik mijn aktetas gepakt en ben adverteerders gaan opzoeken.

    Geld heb ik vrij gemakkelijk gevonden. Ik had geen notie van boekhouden want dat is niet iets wat je in de psychologische sector leert! Maar ik maakte twee kolommen, voor de uitgaven en de inkomsten, en het was niet zo ingewikkeld om te begrijpen dat die twee in evenwicht moesten zijn. Toen heb ik een verdeler gevonden en ik was klaar. Door een vriendin ontmoette ik iemand van ‘Le Soir’ die zei: ‘Dit is heel goed! Ik zorg voor een buitengewoon artikel, maar ik wil wel de primeur!’ Ik kreeg een halve pagina in Le Soir, gevolgd door een absoluut fantastische berichtgeving in pers omdat de vrouwelijke journalisten weg waren van een dergelijk instrument.

    De 5.000 exemplaren die ik had uitgegeven waren op twee en een halve maand weg en dat is heel uitzonderlijk. We waren bij de best verkochte boeken van het land! We hebben moeten herdrukken. Het was een heel eenvoudig idee, maar dikwijls zijn de eenvoudigste ideeën de beste.

    Een gids voor de hele familie

    Vier of vijf jaar heb ik niets anders gedaan. Nadien hebben we een Vlaamse uitgave uitgebracht. Telemaman, dat pakjes in kraamklinieken distribueerde nam contact met me op. We hebben een gids in het pak gestopt die Babyboom heette. Al heel vlug begonnen we aan een prenatale uitgave te denken die aanstaande moeders kon begeleiden. Ik ben enkele gynaecologen gaan opzoeken en heb hen gevraagd: ‘Als we een gids met nuttige adressen zouden opstellen voor aanstaande moeders, zou u die dan in de wachtzaal willen leggen?’ Het antwoord was positief. Ik heb me dan omringd met vier gynaecologen die aan de teksten bijdroegen en we hebben de prenatale gids uitgebracht. Toen hadden we twee gratis gidsen, die trouwens nog steeds bestaan.

    Het is een fijne bezigheid omdat er zoveel dingen te zeggen zijn op de psychologisch en affectief zo belangrijke momenten van een zwangerschap en een geboorte. Er zijn heel wat kleine probleempjes die tot hun juiste proportie moeten worden teruggebracht. We bieden manieren om je niet alleen te voelen. Ik ben in de eerste plaats een moeder en een vrouw die met andere vrouwen over essentiële dingen praat, over dingen die ons allemaal overkomen en waar ik zelf over verwonderd was dat niemand erover sprak.

    Zo, dat is er allemaal de afgelopen twaalf jaar gebeurd. Ondertussen had ik vier kinderen en werkte van thuis uit. En dan, ongeveer zes jaar geleden kwam internet eraan. Een van mijn vennoten zei: ‘Ik begrijp niet waarom je niet op het internet gaat, we mogen die trein niet missen! Laat ons de kwestie bestuderen, laat ons kijken welke investeringen er nodig zijn.’ Er gebeuren elke dag heel wat dingen in de familiesector en we konden die niet via de jaarlijkse gidsen doorgeven. Internet was een geschikt instrument om dat te doen. Ook het interactieve, levendige aspect sprak ons aan. De dingen zijn met een hallucinante snelheid van start gegaan. We hebben lang over de site gediscussieerd en met verschillende ontwerpers gesproken. We hebben François Lagae ontmoet, een vriend van de unief die zich voor het project interesseerde. Hij begreep het vak, het belang van het combineren van de oude en de nieuwe economie, en hij vond het idee goed. Samen met ons heeft hij hard aan een businessplan gewerkt. Met ons drieën, met Marie Anne Leszczynska en François Lagae hebben we een nieuwe entiteit opgestart, Clair de Lettres – Famidoo.

    famidooFamidoo tot slot

    Al heel snel, na drie of vier presentaties voor business angels en andere mogelijke investeerders, vonden we twee andere financieringspartners: de GIMB, en een privéfonds. En we hebben ons in dit fantastische avontuur gestort. De vroegere activiteit draaide rustig. Internet nam 80 % van onze tijd en onze middelen in beslag. We zijn begonnen met veel geld te investeren. Ik ken niet veel van boekhouden maar één ding weet ik wel: als er geld buitengaat, moet er ook binnenkomen! Tot dat moment had ik alleen het geld uitgegeven dat ik verdiend had. Ik wist hoeveel ik ging verdienen voor we begonnen te drukken. Allemaal heel eenvoudig en heel helder. Ik had nooit met stress te maken waarbij ik me moest afvragen hoe ik de drukker ging betalen. Toen zag ik het geld buitenvliegen, maar we factureerden niet. Ik vond dat heel vreemd, maar men vertelde me: ‘Het is risicokapitaal. In het begin is het altijd zo: je moet investeren voor je kan ontvangen!’ Enkele maanden gingen voorbij. Een week voor een belangrijk sponsoringcontract met een grote Belgische bank zou worden ondertekend, stopte die met investeren en alle andere potentiële sponsors zijn hen gevolgd. Het was het barsten van de beruchte internetbubbel: we beseften dat we nooit iets van de andere inkomsten die we geïdentificeerd hadden, zouden zien!

    We hebben snel besloten: ‘Internet gaat ons qua inkomsten niet onmiddellijk iets opbrengen en we moeten elke maand de salarissen betalen. We keren terug naar wat we kennen: de papieren uitgave. We zijn dan met de driemaandelijkse gidsen ‘Les Carnets de Famidoo’ begonnen. We hebben het principe van de gratis distributie bij kinderartsen behouden maar er een ander distributiekanaal aan toegevoegd in de crèches om de Famidoo-site beter bekend te maken bij een groter publiek. En we zijn weer op bedevaart gegaan om te kunnen factureren.

    Tegenwoordig zijn er ongeveer 800 distributiepunten die onze publicaties krijgen. We zijn de site verder blijven onderhouden, maar met een kleinere structuur. Op die manier hebben we de zaak kunnen rechttrekken en we zijn naar ons goede oude vak teruggekeerd, met in het achterhoofd de gedachte dat die site een absoluut fantastisch instrument was.

    Onze dragers vullen elkaar perfect aan: papier en internet verwijzen voortdurend naar elkaar. De gids met adressen die eens per jaar geüpdatet wordt, blijft de commerciële kern. Er bestaat ook een nieuwsbrief die momenteel naar bijna 15.000 gezinnen gestuurd wordt en gratis magazines die de ouders bij het gezinsleven begeleiden.

    Famidoo.be is een familieportaalsite en wordt elke dag geüpdatet. Op 10 jaar tijd is het gezin enorm veranderd: het kerngezin barst uiteen, ouders zijn alleenstaand, op zoek naar informatie, vrijgezelle papa’s vragen zich af wat ze in het weekend met hun kinderen gaan doen… We willen op de site graag voortdurend actuele en geloofwaardige informatie brengen en dat dankzij bekwame medewerkers: dokters, advocaten, psychologen, voedingsdeskundigen, enz. Onze functie is die van een marktplein. Sommigen komen er met moeilijke vragen, anderen met goede oplossingen. Het is onze bedoeling om ze samen te brengen.

    We hebben de broeksriem aangetrokken. Op dit ogenblik evolueert de toestand voortdurend. Ik schrijf het feit dat we nog steeds bestaan toe aan ons gezond verstand en de ijzeren wil om vol te houden omdat de mensen ons vertrouwen. We creëren, we veren voortdurend terug. Ik denk dat je op die manier kunt zien of het goed gaat met een bedrijf. We hebben geleerd om ons bij alles wat we doen af te vragen of het heilzaam is. Als we aan het begin van het jaar een prognose opmaken, houden we ons daaraan.

    Het team is het allerbelangrijkste. Alle ideeën kunnen goed zijn: de ideeën die eerst gek lijken, zijn soms de beste. Je moet naar buiten kijken. Alleen blijf je soms in een kringetje ronddraaien. In teamverband werken zet de dingen in beweging!

    Het aantal medewerkers varieert naargelang de omvang van het werk. Door deze soepele structuur kunnen we de helse stress van de internetperiode vermijden! Als alles opeens wegvalt is dat niet erg, dan zetten we het bedrijf op een laag pitje. We hebben geen investeringen of schulden en dat geeft ons veel rust. We hebben geen bedrijfswagens, betaalde vakantie, of dertiende maand, enz.: vrijheid heeft een prijs. Maar we bepalen zelf ons leven!

    Gelukkig worden onze inspanningen beloond omdat het Famidoo-avontuur verdergaat met het binnenhalen van nieuwe aandeelhouders eind 2006. Door hun bekwaamheid en ervaring in de uitgeverswereld, zullen ze de ontwikkeling van de Famidoo-activiteiten als referentieplatform voor de Belgische families versterken.”

    Naam: Marie-Christine de Wasseige
    Geboortejaar: 1956
    Gezinssituatie: getrouwd, moeder van 4 kinderen
    Belangrijkste diploma’s: Psychologie
    Oprichtingsdatum van de onderneming: 1986
    Sector: Uitgeverij
    Aantal medewerkers: 6
    Belangrijkste verwezenlijking: www.famidoo.be, Gidsen: ‘La Belgique des Enfants’ /’Kinderen in een Grote Stad’, gratis driemaandelijkse gidsen ‘Les Carnets de Famidoo’, Papa‘s & mama’s mag, prenatale en geboorteuitgave + 3 maanden, 6 maanden, 9 maanden, 12 maanden
    Uitdaging voor de toekomst: creëren in teamverband
    Hobby’s: sport, zingen, lezen, tuinieren, + … 4 kinderen!
    Persoonlijke filosofie: ondernemen en verantwoordelijk zijn voor de keuzes die men maakt in het leven. 
     

    Vertaald uittrekstel van het boek “Déclics – Inspirez-vous de l’expérience de 15 créateurs d’entreprises belges!”, van Christine de Bray verschenen bij EdiPro in maart 2007. Info op www.declics.be