• Print

    Stéphanie Meyer, oprichtster van Whazup

    Je moet ongetwijfeld een beetje gek zijn om een winkel te openen die zich volledig richt op technologische en innoverende snufjes en cadeaus. Dat is nochtans wat Stéphanie Meyer voor ogen had toen ze op 21 december vorig jaar haar winkel Whazup opende. Een heel ‘cosy’ wereldje is het geworden, vol met innoverende technologie uiteraard, maar ook met sciencefiction en superhelden.

    U opende zopas een winkel in de Kartuizersstraat, in het centrum van Brussel. Wat is het concept?

    ‘Ik wilde een winkel openen die de klant een heel gamma ongewone en innoverende producten aanbood, originele, trendy en leuke cadeautjes die je in feite nergens anders in Brussel kan vinden. Een wereldje dat erg ‘geek’ aandoet, en dat vooral – maar niet volledig – gericht is op mensen die gek zijn op en zelfs geobsedeerd zijn door technologische innovatie, sciencefiction, superhelden en dergelijke. In het begin was het een echt mannenwereldje; dat heb ik moeten aanvullen zodat de ‘chicks’ zich ook voor het concept zouden interesseren.

    Hoe bent u ertoe gekomen om deze winkel te openen?

    ‘Ik kocht heel wat spullen on-line. Een beetje noodgedwongen: het aanbod is in België bijna onvindbaar. De grote speciaalzaken voor technologische producten besteedden – besteden – niet veel aandacht aan deze ‘geek’-producten. De verkopers kennen ze niet goed en ze worden gewoon op standaardrekken gelegd. Er is niets leuks aan om zo te gaan winkelen. Hier krijgt elke voorwerp de nodige aandacht, een woordje uitleg, soms is er zelfs een demonstratievideo. De klant kan alles in de winkel uitproberen. We nemen de tijd om te babbelen, ervaringen uit te wisselen; meer dan eens worden de gesprekken via e-mail voortgezet. Heel interactief dus. Ik geef ook een newsletter uit. Het idee is om rond deze commerciële activiteit een gemeenschap op te richten, niet omdat het een commerciële activiteit is, maar een passie die mijn beroep is geworden’

    Waar zitten uw leveranciers? In de VS? In Japan?

    ‘In mijn domein is Japan absoluut een droom… maar het grote probleem is de invoer. Dus zitten mijn belangrijkste leveranciers dichterbij, vooral in Frankrijk. Ik moet toegeven dat het internet mijn leven heel wat gemakkelijker maakt. In totaal heb ik een dertigtal leveranciers, zo'n tien daarvan zijn echt belangrijk. En dan zou ik ook willen deelnemen aan de grote internationale beurzen. Er zijn er vier elk jaar en de grootste gaat door in Las Vegas. Spijtig genoeg heb ik op dit moment niet de middelen om erheen te gaan’.

    U gebruikt internet om nieuwe producten te ontdekken en bestellingen te plaatsen. Wilt u zelf ook een online-winkel ontwikkelen?

    ‘Niet op dit ogenblik. Eerst wil ik de winkel verder uitbouwen. Het klopt dat het online winkelen in België sterk groeit maar het is nog steeds niet echt ingeburgerd. Mensen zijn nog altijd een beetje bang om hun aankopen op het internet met hun kredietkaart te betalen. Ook het feit dat je niet kan uitproberen wat je koopt, werkt niet bevorderend. Het resultaat is dat men vaak teleurgesteld wordt. Niet dringend dus, maar later misschien wel.’

    Hebt u specifieke problemen met het stockbeheer?

    ‘Dat is een klassieke uitdaging voor alle winkels. De winkel is op 21 december opengegaan. Het grootste deel van de voorraad was voor de feesten de deur uit. Maar ik heb me misrekend in de levertijden van mijn leveranciers – zo’n dertigtal – in de periode rond de eindejaarsfeesten, wanneer ook de inventaris wordt opgemaakt. Ik leerde ook dat er een verschil is tussen de reactiesnelheid van grote speelgoedfabrikanten en onafhankelijke designers, ze reageren heel verschillend… En het echte probleem qua stock in mijn niche heeft te maken met de realiteit van de markt: het gamma en de verwachtingen van de klanten evolueren razend snel. Om u een idee te geven, ik heb een honderdtal artikelen in de winkel en een dertigtal leveranciers, waarvan 10 belangrijke’.

    Wat motiveerde u om uw eigen onderneming op te starten?

    ‘Hoewel ik eigenlijk psychologe van opleiding ben, ben ik vreemd genoeg in de informatica beginnen werken. Maar na enkele jaren was ik dat beu. Gaandeweg kreeg ik steeds meer zin om zelfstandige te worden. In januari 2007 heb ik de sprong gewaagd. Ik wilde weten waartoe ik in staat was. In het begin dacht ik eraan om iets met onlineshopping te doen. Ik maakte lijstjes met de dingen die ik kon doen, ben op reis gegaan om te herbronnen en dan, vooral dat is belangrijk, ben ik aan een opleiding begonnen bij het EPFC, het onderwijs voor sociale promotie en voortgezette vorming van de ULB en de Kamer voor Handel en Nijverheid van Brussel. Het belang van deze opleiding voor het opstarten van een onderneming is dat ze het als een ‘project’ beschouwt. Op dat moment was het probleem voor mij dat mijn project in mijn hoofd nog niet helemaal rijp was… Ik heb dus eigenlijk een stap overgeslagen! Maar toen ik langer nadacht over dit toch wat gekke project om high tech gadgets te verkopen, heb ik me laten meeslepen. Ik heb het idee in mijn omgeving uitgeprobeerd en ben toen begonnen om er een echt concept van te maken’.

    WhazupU hebt een opleiding gevolgd voor u uw onderneming opstartte, maar had u behoefte aan professionele begeleiding bij het opstarten en zo ja, waar hebt u die gevonden?

    ‘Ja, uiteraard! Ik had één groot probleem: hoe zat het met de vraag. Was er met andere woorden een markt voor mijn concept? Ik moest het project dus beoordelen via een marktstudie en ik moet zeggen dat de informatie van het Brussels Agentschap voor de Onderneming mij heel veel heeft geholpen om dat te meten. Maar het BAO heeft me vooral geholpen om mijn financieel plan nogmaals grondig te bestuderen. En verder krijg je er een hoop nuttige informatie, bijvoorbeeld over tot wie je je moet richten om financiële steun en hulp te vragen. Ook de Kamer van Koophandel en Nijverheid is in dit opzicht een grote hulp gebleken, met name voor het bijschaven van het financieel plan en voor het invullen van de vragenlijst van het participatiefonds. Mijn dossier is uiteindelijk aanvaard, maar niet zonder stress overigens: de commissie die de financieringsprojecten onderzoekt, heeft me opgeroepen voor ze een beslissing nam. Dat doen ze uiterst zelden en het heeft ongetwijfeld te maken met de sector – de detailhandel is een risicosector op het vlak van faillissementen – en met de originele aard van de producten die ik verkoop’.

    Welke les(sen) trekt u na twee maanden praktische activiteit uit dit avontuur?

    ‘Ten eerste is het geweldig om te zien dat het concept van de winkel echt werkt. De mensen amuseren zich, ze komen naar de winkel om de nieuwe trendy voorwerpen te ontdekken die ik in de etalage leg, ze komen praten over hun passie, ze komen terug… De grote uitdaging op dit moment is het ontwikkelen van de marketing. Ik heb er nog niet veel tijd aan kunnen besteden maar het is belangrijk om de winkel en het concept ervan bekendheid te geven. Ondanks de persmap bij de opening en enkele vermeldingen in de media, vooral op de radio en op tv is hij onvoldoende bekend. Wat betreft het financieel plan zitten we globaal gezien op de lijn van de verwachtingen. Tegelijk is het nog een beetje vroeg om definitieve conclusies te kunnen trekken, binnen enkele maanden zal alles veel duidelijker zijn’.

    interview door Adrien Mintiens - januari 2008

    Naam : Stéphanie Meyer
    Geboortedatum : 23/11/1975
    Gezinstoestand : samenwonend
    Belangrijkste diploma’s : Licentiaat Psychologie
    Dum opstart Whazup : december 2007
    Activiteitensector : winkel met hightech en ultratrendy voorwerpen
    Voornaamste uitdaging voor de toekomst : voortdurend vernieuwen en de klanten blijven verrassen
    Hobby's : reizen, internet, lezen
    Persoonlijke filosofie : durven doen wat je graag doet
    Plaats : 14, Kartuizerstraat, 1000 Brussel