• Print

    Vanessa Lesage, medeoprichtster en zaakvoerster van Indigo Studios

    Op een boogscheut van het Zuidstation en van het Wiels, het Brusselse centrum voor hedendaagse kunst, vinden we Indigo Studios. Hun doelstelling: elke week een voorstelling produceren waarin verschillende artistieke vormen (muziek, tentoonstelling, video, enz.) met elkaar worden vermengd. Maar cultuur is duur, vooral voor professionele kwaliteit, en dus openen de oprichters van deze kleine onderneming ook hun deuren voor bedrijven die een evenement willen organiseren. We hadden een gesprek met Vanessa Lesage, medeoprichtster en zaakvoerster van Indigo Studios.

    Hoe is het project Indigo Studios begonnen?

     “Het idee ontstond in 2003. Ik had een visioen: een culturele ruimte creëren waarin alles kan en alles mag, van muziek, over tentoonstellingen, theater en dans tot video. Ik ben altijd al gek geweest op muziek, maar ik had genoeg van discotheken, en ik heb ook altijd gevonden dat cultuur te veel versnipperd was, dat het moeilijk was de verschillende genres te mengen. En dan hebben we het er nog niet over dat cultuur vaak erg duur is. Oorspronkelijk ben ik echter styliste van opleiding. In 2003 werkte ik in de media – ik was news producer voor het Amerikaanse agentschap Associated Press in Brussel – en ik had een passie voor muziek. Dat gaf me de kans om de verschillende genres te mengen, heerlijk.”

    U moest dus uw professionele carrière van toen opgegeven. Maar wat was uiteindelijk de trigger voor dit avontuur?

    “Ik had het idee en het project in mijn hoofd, en ik praatte er natuurlijk veel over met de mensen rondom mij, maar ik wist ook dat het me aan ervaring op het gebied van bedrijfsbeheer ontbrak. Dan heb ik Yvan – mijn man – leren kennen, die al lang in het evenementencircuit werkte en een ruime ervaring als bedrijfsleider had. Samen met hem heb ik dat oorspronkelijke idee kunnen uitwerken tot een écht project, met een hoofd, benen en een lijf. Hij heeft zelfs zijn eigen carrière op een laag pitje gezet om zich te kunnen toeleggen op dit project. En dat is goed meegevallen: we vinden het heerlijk om samen te werken!”

    U had een idee dat uitgroeide tot een project. Maar dat moest verder ontwikkeld worden ... Wanneer u terugkijkt op de weg die u reeds hebt afgelegd, wat vond u de moeilijkste fase?

    “Het vinden van een geschikte plek. Want concertmuziek zorgt voor héél veel lawaai, en daar heb je dus een aangepaste ruimte voor nodig. In de stad is dat verre van evident. Er waren ook nog de vergunningen. En een andere grote hindernis, en dat zal ongetwijfeld niemand verbazen, was het vinden van de nodige financiering voor de onderneming.”

    Laten we het eerst over de plaats hebben. Vertel eens hoe dat in zijn werk is gegaan ...

    “Eerst hebben we bij de Galerie Dansaert aangeklopt. Dat was in 2003, Yvan was toen nog niet volledig betrokken bij het project. En ik had duidelijk te weinig ervaring ... We hebben toen een huurcontract getekend, maar al snel bleek dat het financieel onmogelijk was. Er waren te veel investeringen nodig om de ruimte aan te passen aan onze behoeften. Dus moesten we het huurcontract annuleren. Daardoor belandde het project weer twee, drie jaar in de koelkast. We zijn natuurlijk blijven zoeken, maar dat bleek niet zo vanzelfsprekend. We hadden een grote ruimte nodig, met een publieke ingang, nooduitgangen, een hoog plafond, enz.

    Maar goed, in 2006 hebben we eindelijk een fantastische plek gevonden in de Overwinningsstraat in Sint-Gillis. Het was vroeger een kunstgalerie. Daar hebben we het project uiteindelijk écht gelanceerd – de feestelijke opening was op 12 juli 2007 – en hebben we onze eerste voorstellingen georganiseerd. Jammer genoeg was de ruimte niet geschikt voor muziek. De zaal lag midden in een blok van woningen en we veroorzaakten te veel geluidsoverlast. Ondanks de steun van de gemeente hebben we de zaal moeten verlaten in de zomer van 2008. Het was immers onmogelijk om de ruimte volledig geluidsdicht te maken, en ook het verkeer en de parkeergelegenheid draaiden bij elk voorstelling volledig in de soep. Maar de resultaten waren wel bemoedigend: we hebben er veel evenementen georganiseerd die heel veel volk aantrokken.”

    Bestond de onderneming Indigo Studios toen al?

    “Ja, Yvan en ik hadden de bvba in 2007 opgericht samen met een derde partner, die intussen is vertrokken om iets anders te gaan doen. Sindsdien zijn Yvan en ik de enige aandeelhouders van Indigo Studios bvba. Maar algauw hebben we deze basisstructuur opnieuw moeten uitbreiden omdat we ons wilden verbinden met andere professionals uit de sector: Laurent Van Gorp en David Genon. Toen we deze plek hier in Vorst vonden, begrepen we meteen dat we de hulp van nieuwe investeerders nodig hadden. Er moest immers onmiddellijk bijna een half miljoen euro geïnvesteerd worden in het gebouw... Dat was midden 2008. Laurent en David hebben hun eigen onderneming, Shenandorah bvba. Onze twee bvba’s controleren samen een derde, Art’nMotion, die alle installaties hier uitbaat, die dus eigenlijk de Indigo Studios uitbaat. Dat betekent de hele artistieke kant (productie, de drumschool, enz.) en de verhuur van de infrastructuur aan zowel particulieren als ondernemingen die hier een evenement willen organiseren.”

    Bijna een half miljoen aan investeringen ... Moest het gebouw helemaal gerenoveerd worden? 

    “Vroeger was dit een kantoorgebouw met achteraan een magazijn. Behalve in de bureaus was alles ruw beton. Er is 6 maanden in gewerkt voor het klaar was om er voorstellingen in te organiseren, maar eigenlijk zijn de werkzaamheden nog steeds niet volledig voltooid ... We zijn nog maar net klaar met de tweede zaal. Toch vinden we dat alles tot nu toe goed is verlopen. Vooral op het gebied van de vergunningen (exploitatie, milieu, herbestemming). Op dat gebied verdient de gemeente Vorst echt wel een dikke pluim! We hadden alle vergunningen binnen de twee maanden in handen! Eerlijk gezegd waren we onder de indruk, vooral omdat we uit ervaring wisten dat ons statuut perceptieproblemen kon geven: we zijn georganiseerd in een bvba, een commerciële onderneming dus, en we investeren in professioneel materiaal (vooral voor geluidstechniek en de bar); veel mensen leiden daaruit af dat ons project in wezen geen multiculturele ruimte is, maar gewoon een discotheek. Een foute veronderstelling, natuurlijk, maar de overheden hebben de gewoonte om cultuur te associëren met een vzw – en dus niet met een bvba – en met beperkte technische middelen ...”

    AfficheVergunningen verkrijgen is vaak een enorm probleem voor jonge ondernemingen – en niet alleen voor jonge ... Hoe bent u te werk gegaan? En voor de financieringsmoeilijkheden?

    “Voor de vergunningen hebben we letterlijk lessen gevolgd bij het BAO. Zij hebben ons alles van naaldje tot draadje uitgelegd. Ze hebben ons vanaf het prille begin van het project ondersteund. Toen het project werd uitgesteld, hebben ze het gewoon even terzijde geschoven. En toen het opnieuw van start ging, stonden ze daar meteen terug. Ze hebben ons businessplan gecontroleerd, en ze hebben ons naar het Participatiefonds gestuurd. Nu ja, uiteindelijk is het met het Participatiefonds niet gelukt. Op dat moment begrepen we dat trouwens niet. We hebben pas achteraf begrepen waarom we werden geweigerd. In feite was die weigering logisch. Maar daardoor hebben we wel veel meer problemen gehad met onze bankier. In het begin stond hij achter ons project. Maar toen alles gelanceerd was, heeft hij ons gewoonweg laten vallen. Zomaar! Het was natuurlijk 2009, en de economische crisis was volop losgebarsten. Onze sector – cultuur, evenementen – boezemde misschien niet zo veel vertrouwen in. Die bank draaide de kraan toe voor de hele sector, en hoewel wij zeker niet specifiek geviseerd werden, zaten we toch plotseling zonder bankfinanciering. We zijn dan in allerijl op zoek gegaan naar een andere bank, en zo zijn we bij Triodos terechtgekomen. En die heeft ons zonder aarzelen volledig ondersteund.”

    Herfst 2010, waar staat u nu?

    Sinds de economische crisis is losgebarsten, is de situatie nu al een jaar enigszins onduidelijk. Het lijkt een beetje alsof de hele wereld al een jaar in stand-by staat. Het is niet dat de potentiële klanten – in het bijzonder de ‘corporate’ klanten – geen zin hebben om met ons samen te werken, maar ze wachten af om te zien hoe de zaken evolueren. Sinds begin september voelen we echter dat alles stilaan terug op gang komt. Want uiteindelijk moeten bedrijven zelfs in een periode van crisis communiceren en evenementen organiseren voor hun medewerkers of hun klanten. Maar ze beknibbelen wel op de extra’s. Kortom: schuimwijn, geen champagne ... Wat de werken betreft is het grootste deel klaar. Maar ja, we zijn nu eenmaal perfectionisten en we zullen onze infrastructuur en technische installatie altijd willen blijven verbeteren ...”

    Wat zijn uw doelstellingen voor de komende maanden?

    “Minstens één eigen voorstelling per week produceren. Voornamelijk met muziek, maar we proberen zo veel mogelijk genres te vermengen. Wanneer we een kunstenaar verwelkomen, proberen we telkens een extraatje aan te bieden: een speciale gast, een tentoonstelling, enz. Het idee is dat onze ‘corporate’ activiteiten ons de mogelijkheid geven om onze culturele producties te financieren. Aangezien onze ruimte plaats biedt voor 600 mensen, zijn er heel wat vaste kosten die gedekt moeten worden. Dat moet ik blijven herhalen: kunst produceren in professionele omstandigheden is duur. Vooral omdat we een kwaliteitscharter hebben waarvan we weigeren af te wijken.”

    Interview door Adrien Maintiens  - oktober 2010

     

    Indigo Studios in het kort

    Naam : Vanessa Lesage 
    Functie:  mede-oprichtster en zaakvoerster  
    Geboortedatum :  22 februari 1976 
    Belangrijkste diploma: stilisme 
    Activiteitensector : Cultuur, evenementen 
    Aantal werknemers : 4 betaalde aandeelhouders, maar ook partnerleveranciers 
    Voornaamste uitdaging voor de toekomst : 1 voorstelling per week kunnen produceren 
    Motto :  Laat je niet tegenhouden door angst” 
    Personalia : vanessa@indigostudios.be  - Van Volxemlaan, 388 te 1190 Brussel
    02-534.75.72 - http://www.indigostudios.be