• Print

    Yvan De Baets en Bernard Leboucq, stichters van de Zennebrouwerij

    De Zenne Brouwerij, die werd opgericht door bierliefhebbers Yvan De Baets en Bernard Leboucq, verhuist binnenkort naar een eigen locatie in Molenbeek. Daar zullen speciale bieren van hoge gisting worden gebrouwen, bieren naar aloud recept, ongefilterd, niet-gepasteuriseerd en zonder additieven. Kortom, bieren met karakter. Een eigenschap die beide heren trouwens ook nodig hadden om hun eigen brouwerij op te starten en te ontwikkelen ... Een interview.

    Wanneer hebben jullie het idee om een brouwerij te beginnen, omgezet in een concreet project?

    “Voor de oprichting van de Zenne Brouwerij moeten we teruggaan tot eind 2003. Bernard Leboucq, mijn vennoot, stapt in zijn eentje in het avontuur in Sint-Pieters-Leeuw. Ik werkte toen als brouwer in een artisanale brouwerij en fungeerde een beetje als de raadgever van Bernard. Maar tegelijkertijd waren we ook concurrenten omdat ik doorgaans dezelfde klanten viseerde als hij. Maar op een bepaald moment hadden we dan toch het idee om samen iets te beginnen. 

    Eind 2005 zijn we elk voor 50 procent in een bvba gestapt. Eind vorig jaar veranderde de situatie enigszins, toen we met verschillende investeerders in zee zijn gegaan, namelijk onze invoerder in Japan, onze invoerder in de Verenigde Staten en een enthousiaste Engelse investeerder. Maar Bernard en ik hebben nog steeds 80 % van de aandelen van de onderneming in handen.”

    Waarom hebben jullie je kapitaal opengesteld voor nieuwe partners?

    BierreOm onze groei te financieren. We hebben heel wat middelen gekregen van onze bank en van het Gewest, maar we moesten onze financiën toch diversifiëren voor de voltooiing van ons ultieme project, de bouw van een nieuwe brouwerij in Brussel. We kwamen tot een simpele vaststelling: het was groeien … of ten onder gaan. Een microbrouwerij was niet langer een optie, vooral omdat we momenteel nog productiecapaciteit moeten bijhuren. En dat is, nog maar vanuit logistiek oogpunt, te gek voor woorden. En er is nog een ander punt: we komen er gewoon niet toe om genoeg bier te produceren om aan de vraag te voldoen.”

    En dan is er de beslissing om de brouwerij op te richten in Brussel. Waarom die keuze?

    “Omdat we allebei gek zijn op Brussel. Brussel is “onze” stad en daar wilden we ons vestigen. Maar dat was niet makkelijk. We hebben 3 jaar moeten zoeken naar een geschikte plek. Gelukkig konden we snel rekenen op de hulp van het BAO en die steun was voor ons van fundamenteel belang. We hebben uiteindelijk ons oog laten vallen op een geschikt pand in Molenbeek, op de Gentsesteenweg, een site die beheerd werd door de GOMB. We huren het gebouw, maar ik moet er wel bij zeggen dat de huur werd bepaald in functie van de financiële realiteit van de Zenne Brouwerij. Dat is belangrijk. 

    En toen hadden we nog een extra jaar nodig om de 500.000 euro te vinden die we nodig hadden om het materiaal (tweedehands!) te kopen, zoals kuipen, machines enz. Ook een dure aangelegenheid was de inrichting van de ruimte, omdat we rekening moesten houden met de strengste normen inzake hygiëne. En we hebben geen buitensporige dingen gedaan, dat garandeer ik je. Toen moesten we nog de precieze omvang berekenen van deze investeringen in het licht van onze huidige groei – en die is vrij behoorlijk – en de toekomstige groei – en die ziet er ook al veelbelovend uit. Kortom, we moesten in onze plannen rekening houden met de lange termijn.”

    biereHoe zit het met de productie op dit moment?

    “We zitten momenteel aan 900 hectoliter per jaar, maar in 2010 kunnen we de productie makkelijk verdubbelen. Er is immers voldoende vraag. Dat is natuurlijk allemaal nog bescheiden, vooral wanneer we de vergelijking maken met de grote speciaalbieren, zoals Orval (65 000 hectoliter) of Duvel (500 000 hectoliter).”

    Hoe beheren jullie de volumes in de wetenschap dat jullie niet genoeg produceren om aan de vraag te voldoen?

    “We voldoen eerst aan de Brusselse vraag. We willen “lokaal” zijn, dé Brusselse brouwerij zijn, maar met respect voor onze collega’s die hier reeds zijn gevestigd. Zo werken we zeer nauw samen met Cantillon. We kunnen het zelfs uitstekend met elkaar vinden. En na Brussel, hebben we vooral oog voor de klanten uit Vlaanderen. Die komen zelf naar ons toe! Blijkbaar vallen onze producten erg in de smaak in het noorden van het land.

    En daarna is er de export. Ook hier kunnen we rekenen op een heel netwerk van enthousiastelingen. Ze zijn wat gefrustreerd op dit moment, want ze zouden graag veel meer volume van ons willen afnemen, maar ze hebben begrip voor de situatie; ze wachten geduldig tot we meer kunnen produceren.”

    De biermarkt is zeer gevarieerd, wat doen jullie om jullie te onderscheiden van de rest, wat is jullie “marketing”-positionering als ik dat zo mag stellen?

    “In de eerste plaats willen we lekker bier brouwen. Bier dat we zelf graag willen drinken. Bernard en ik doen dit vak omdat we ervan houden; we zijn de risico’s niet uit de weg gegaan om deze passie voor het bier te beleven. En dus willen we lekker bier maken. Niet voor de centen, maar omdat we de waarden, de smaken verdedigen. Wij mikken op de markt van de speciale karakterbieren van hoge gisting. We ontwikkelen onze producten op grond van de bitterheid, de zuurheid, in tegenstelling tot het zoete en vette, zoals in de commerciële bieren.

    Wij bieden verschillende soorten bieren aan: bruin bier, stout (we werden onlangs nog erkend als beste stout van België), tripel. De enige luxe die we eigenlijk hebben, is dat we bier kunnen brouwen dat we zelf graag willen drinken ...”

    Hoe verdelen jullie je bieren? Zijn de supermarkten klant bij jullie?

    “Neen, de supermarkten interesseren ons niet. Door onze benadering van het bier willen we dat, wie ons bier verkoopt, dat ook apprecieert en er over kan praten. Dat is de essentie. Bovendien moeten we het niet doen voor het geld, verkopen in supermarkten, want onze marges zijn zo al klein...

    En dan is er nog iets: als je valt op een formidabele commercieel directeur die je producten in de rekken in de kijker wil zetten, dan is dat wel fijn, maar dan moet je ook wel in staat zijn om volumes te produceren en daar zijn we momenteel nog niet aan toe. En vooral, wat gebeurt er wanneer de supermarkt van commercieel directeur verandert? Je wordt zo makkelijk opzijgezet ... En je investeringen, die moet je natuurlijk kunnen blijven bekostigen ...”

    zinnebirJullie zijn erg lovend over het BAO. Hoe zijn jullie ermee in contact gekomen? Hadden jullie er al over gehoord? 

    Ja. Dat was toen ik mijn opleiding volgde aan de brouwersschool. Ik ben ook eens gaan kijken op internet. Ik heb contact met hen opgenomen en gevraagd hoe ze me konden helpen. Ik had hulp nodig bij het papierwerk rond de stedenbouwkundige en milieuvergunningen. En om eerlijk te zijn, die mensen zijn echte professionals. Ze helpen je door een wirwar aan reglementeringen en begeleiden je bij de stappen die je moet zetten. Je kan het je trouwens haast niet voorstellen wat voor een complexe stappen een ondernemer moet zetten terwijl het hem tegelijkertijd bloed, zweet en tranen kost om te produceren en te verkopen. En dan heb ik het nog niet eens over de basisdingen zoals de btw! Dankzij het BAO kunnen we tijd uitsparen en dat is uiterst waardevol.”

    Heeft het BAO jullie ook aan subsidies geholpen?

    “Absoluut. En die mensen zijn experts. Ze kauwen je echt alles voor. Ze zijn vriendelijk, efficiënt, beschikbaar, zeer ondernemersgericht, bewust van de realiteit te velde. Sorry dat ik alleen maar leuke dingen over hen kan zeggen, maar het is zo.”

    En hebben jullie de subsidies gekregen die jullie wilden?

    “Nog niet. Maar ons project is dan ook zeer complex, zo complex zelfs dat we er nog niet in geslaagd zijn om alle informatie in het eerste dossier te stoppen dat we hebben ingediend bij het participatiefonds en bij onze bank. We zullen dus een tweede dossier moeten indienen. Het gaat hier toch om een aanzienlijke steun, die genoeg zuurstof moet geven een jaar of twee na de basisinvestering. Maar dat geld moet ons vooral in staat stellen om te herinvesteren in de activiteit.” 

    Wat is jullie belangrijkste uitdaging voor 2010?

     “De bouw van de brouwerij afronden zonder dat het budget uit z’n voegen barst. En daar reken ik alle technische uitdagingen bij, de productie, de verkoop. Maar ik heb er alle vertrouwen in, hoewel ik weet dat we moeten opschieten: iedere dag die voorbijgaat, kost geld. We mikken op de maand juni om ons eerste bier in Molenbeek te brouwen. Maar we hebben die datum al verschillende keren moeten opschuiven ...” 

    Interview door Adrien Maintiens  - februari 2010

    Zenne Brouwerij in het kort

    Naam : Yvan De Baets
    Functie: gedelegeerd bestuurder
    Geboortedatum : 31/03/1970
    Voornaamste diploma’s : licentie in politieke wetenschappen, arbeidswetenschappen (UCL), speciale opleiding ingenieur-brouwer (Institut Meurice)
    Activiteitssector : voedingsmiddelindustrie
    Voornaamste uitdaging voor de toekomst: de productie starten in zijn eigen microbrouwerij
    Motto: de klanten bieren aanbieden die ik zelf wil drinken
    Gegevenshttp://www.brasseriedelasenne.be  - brasseriedelasenne@gmail.com